Canoe do it? - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Ceciel Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu Canoe do it? - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Ceciel Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu

Canoe do it?

Door: Ceciel

Blijf op de hoogte en volg Ceciel

07 Oktober 2018 | Canada, Jasper Park Lodge

Hallo allemaal,

Zijn jullie al bijgekomen van het vorige verhaal? Ik ga een poging doen om deze wat korter te houden.

Zaterdag 29 september gingen we 's middags de boot op die ons via de Inner Passage van Port Hardy naar Prince Rupert bracht. Zoals altijd was Sophie weer Miss Little Charming toen we voor de boot stonden te wachten. Terwijl Daniëlle en ik eieren aan het bakken waren en de spullen bij elkaar zochten, liepen Rutger en Sophie buiten een rondje. Ondertussen was ze aan het lachen naar alle mensen die in de auto of in de camper zaten te wachten. Na een poosje mochten we de boot op en hebben we onze spullen in onze cabin neergelegd. Wat een spullen neem je mee zeg voor 1 zo’n nachtje op de boot! Daarna zijn we naar buiten gegaan, maar pfoei wat een koude wind! Even gewacht tot we vertrokken en daarna weer lekker naar binnen gegaan. We hebben brood gegeten en toen Sophie naar bed ging, hebben Daniëlle en ik een plekje in de gezamenlijke ruimte gezocht zodat Daniëlle voor 's nachts een stoel had om in te slapen (cabin is voor 2 personen). We hebben even gezellig zitten kletsen en toen ik dacht dat Sophie wel zou slapen, ben ik weer terug gegaan naar de cabin. We hebben nog even wat gelezen en zijn toen gaan slapen.

Het was een hele rustige nacht (afgezien van Sophie die om 4 uur wakker was) en ik heb echt geen geschommel van de boot gemerkt. Om 7 uur ging de wekker en konden we meteen het mooie uitzicht zien! Na een heeeeeerlijke warme douche konden we er allemaal weer tegenaan en zijn we gaan ontbijten in het restaurantje. We hadden verwacht dat het super duur zou zijn, maar de prijzen vielen ons erg mee. Een lekker ongezond Engels ontbijtje stond ons wel aan. Daarnaast een extra sterke bak koffie voor Rutger. De normale koffie (Americano) is nogal slap, dus hadden Cis & Sis bedacht dat we Rutger gingen verrassen met een goede sterke bak koffie. Als eerst een Americano gezet; Er komt eerst 250 ml water uit en daarna een klein beetje geconcentreerde koffie. We hebben het water grotendeels opgevangen zodat er sterke koffie in het kopje zat. Daarna hebben we nog 5 shotjes espresso erbij ingedaan en dat aangevuld met het hete water. Dat klinkt als een goede sterke bak toch? Hahahaha. De lepel bleef er rechtop in staan aldus Rutger. Of er wat extra water was om hem wat minder sterk te maken. Hahahaha! 3x raden welk klein kamertje Rutger even later op moest zoeken! ;)

We zijn even lekker naar buiten gegaan en hebben van het mooie uitzicht genoten. We varen tussen eilandjes en het vaste land door. Beide kanten zijn begroeid met hoge dennenbomen afgewisseld met hoge kale rotsen en mooie inhammen. Er werd ook nog een walvis gespot, maar die hebben wij gemist. Terwijl Sophie sliep, heb ik de vorige ‘Waarbenjij’ getypt. Daarna met z’n allen koffie gedronken en taart gegeten en weer naar het dek gegaan. Daar kon Sophie lekker lopen terwijl wij van het uitzicht konden genieten. 'S middags lag Sophie nog geen 25 minuten te slapen toen er omgeroepen werd dat we bijna in Prince Rupert waren. Snel de spullen gepakt en naar de camper gegaan. Eenmaal van de boot hebben we de koelkast en vriezer weer aangezet (die stonden inmiddels bijna 24 uur uit) en naar het Visitor Center gereden. Daar hoorden we dat de winkels etc. dicht waren en ook de volgende ochtend dicht zouden zijn. Oké... dan hoeven we hier dus niet te blijven. We zijn naar Port Edward gereden en hebben onderweg nog een stop gemaakt bij een mooie lookout. Op de camping een mooi plekje uitgezocht en eten gekookt. 'S avonds nog wat wasjes gedaan en Yathzee gespeeld. Daar konden de m&ms natuurlijk niet bij ontbreken.

De komende 3 dagen moeten we dik 1000 km afleggen. Dat worden flinke rijdagen! De eerste dag zijn we 's morgens naar Terrace gereden. We hadden gehoord dat het tot Terrace een mooie weg was en het daarna saai zou worden. We waren nog geen 5 kilometer onderweg en werden verrast met een prachtig uitzicht over een meer waar de damp vanaf kwam. Tel daarbij de bergen op de achtergrond op en je snapt dat we geen betere start van de dag konden hebben! Daarna kwamen nog een paar prachtige uitzichten en ook tijdens het rijden was het supermooi! In Terrace wilden we eindelijk naar de Tim Hortons, maar deze bleek gesloten te zijn voor een verbouwing. Damned! Dan maar naar de Starbucks, maar daar hadden we geen oplaadpunt voor de laptop, dus gingen we maar naar de grote gele M! Nadat we alles besteld hadden, bleek dat de stroompunten onder de bankjes niet aangesloten waren... zucht! Daar ging mijn ‘ik ga mijn waarbenjij uploaden’ plan. Na de boodschappen snel in de camper gestapt en naar Smithers gereden. Hoewel ons werd verteld dat deze weg niet zo boeiend zou zijn, vonden we alle 3 het uitzicht onderweg echt heel mooi. Dat kwam ook zeker door alle bomen in hun prachtige herfstkleuren, maar ook door de bergen aan weerszijden van de weg. En dat ik 2 elanden zag lopen maakte de dag helemaal te gek!

In Smithers hadden we een mooie camping aan de rivier, maar tering... wat was het koud! Het zou die nacht -5 graden worden. Brrrr! Na een lekkere warme douche, hebben we Sophie goed ingepakt voordat ze in haar dikke winterslaapzak ging. Wij hebben nog even gezellig Yathzee gespeeld, met hoe raden jullie het... juist ja, M&Ms. 'S nachts hebben we de kachel laten branden om het niet te koud te laten worden in de camper! Dat was ook echt nodig. 'S nachts hadden we ineens geen stromend water meer. Bleek dat de slang bevroren was! Hahaha, oeps! Deze hebben we de volgende dag maar laten ontdooien in de badkamer door er kokend water overheen te gieten. Weer wat geleerd! We sluiten het water s nachts niet aan!

Dinsdag 2 oktober heb ik EINDELIJK de site ge-update! En voordat we weg reden hebben we nog wat leuke foto’s gemaakt bij de rivier en tussen de mooie herfstbladeren. Het landschap is afwisselend en we raken er niet op uitgekeken. Bergen, vlakke stukken land en veel meren wisselen elkaar af. Onderweg zag ik ineens een wolf! Dat was ook wel tof! In Burns Lake zijn Daniëlle en ik even uitgestapt om op zoek te gaan naar een supermarkt. Dachten we dat het s nachts koud was? Nou nu was het echt koud! Een snijdende koude, ijzige wind zorgde ervoor dat we de laatste meters een sprintje trokken naar de camper om zo snel mogelijk weer de warmte in te gaan. brrrrrrr! In de zon en uit de wind is het dan wel weer goed te doen en voelt het gewoon warm aan.

Na de lunch snel weer doorgereden en na een korte stop in Vanderhoof (waarbij Sophie weer de show stal in de Tim Hortons “She is a cutie” aldus het bejaarde stelletje dat gezellig koffie zat te drinken) reden we door naar de camping in Prince George. Nadat we alles hadden ingevuld kwam er ineens 5 dollar bij omdat we met 3 volwassenen waren. Door de teleurgestelde reactie van Daniëlle maakte de man op dat we dan twijfelden of we er wilden staan en kregen we 5 dollar korting. Hahaha. Dat was overigens ook het enige vriendelijke aan de hele man en voor de rest was deze camping ook echt overprijsd, maar goed! Nog even lekker buiten gespeeld met Sophie en na het eten heeft Rutger een kampvuurtje gemaakt. Gezellig! Het was best koud, dus toen Sophie in bed lag, zijn wij ook binnen gaan zitten.

Het was een korte nacht en toen we woensdag 3 oktober wakker werden had ik lichtelijk last van opstartproblemen. Sophie daarentegen hoort onze wekker en is meteen klaarwakker! Begint met haar nagels over het gaas te krassen en tegen ons te praten. Dat meteen wakker zijn heeft ze echt van mij, maar vandaag dus even niet! Haha. We hebben de tank volgegooid en ook het gas hebben we bijgevuld, want door de koude nachten gaat het hard met het gas. Na wat boodschappen en een coffee on the go konden we weer gaan! Het was weer een prachtige route door alle verkleurde bomen en bergen in de verte. Op een open vlakte zagen we een groep van 5 herten! Tof!

Bij Lasalle Lake hebben we geluncht en foto’s gemaakt. Een mooie plek waar we bij toeval uitkwamen omdat dat de eerste stop was die we konden maken. Het was aangenaam fris bij dit meer. Daarna doorgereden naar Tete Jaune waar we op de beste camping tot nu toe uitkwamen! Wat een mooie camping met goede voorzieningen en de locatie aan het water maakte het helemaal af! Je kon merken dat er Europeanen eigenaar waren van deze camping. Het ziet er toch echt een stuk mooier, netter en verzorgder uit. Dat Daniëlle ook hier korting regelde was helemaal mooi meegenomen. Al voelde ze zich wel lichtelijk schuldig toen ze hoorde dat het Engelse stel 2 miljoen dollar geïnvesteerd had in deze camping.... we hebben buiten een rondje gelopen en wat foto’s gemaakt. Na het eten gedoucht in het prachtige toiletgebouw en s avonds gekeken wat we de komende dagen kunnen doen.

Donderdag de 4e werd ik voor de wekker wakker omdat het buiten zo licht was. Na het ontbijt zijn we naar Mount Robson Provincial Park gereden. Allereerst hebben we een stop gemaakt bij de Rearguard Falls. Aan het eind van de korte wandeling wachtte snel stromend water en een lage waterval op ons. Het plateau was bevroren en erg glad! Bij het visitor center hebben we vervolgens informatie ingewonnen wat we in het park konden doen. Een wandeling naar Kinney Lake was het advies. We hebben even gewacht tot Sophie wakker was en zijn toen naar Kinney Lake gewandeld. Een tocht van zo’n 5 km heen, met een pad vol hobbels, kuilen en stenen die uit het pad staken. Sophie beleefde haar eerste achtbaanrit, maar vond het allemaal wel prima. Ze had haar winterjas aan en muts op, die muts zakte de hele tijd voor haar ogen en ze hield m zelf met haar handen in de lucht zodat ze wat kon zien. Arm kind!

In de schaduw van de bomen was het superkoud, terwijl het in de zon aangenaam warm was! Eenmaal bij het meer wou ik een foto maken met mijn mobiel, maar deze viel uit omdat het te koud was! Domper! Het uitzicht bij het meer was echt fantastisch! We keken uit op Mount Robson met haar prachtige besneeuwde top. Echt een prachtplek, maar stervenskoud! De terugweg begon Sophie te jengelen en huilen van moeheid, dus heb ik haar in de draagzak genomen. Dat vond ze eerst ook niet wat, maar uiteindelijk viel ze 400meter voor ik bij de camper was toch in slaap. Een goed moment voor ons om door te rijden naar Jasper National Park. Onderweg zagen we de eerste sneeuw langs de weg liggen! Ook deze weg had weer mooie uitzichten. Het begint haast te vervelen zou je denken... nou nee hoor! Elke dag genieten we opnieuw en elke keer is het uitzicht weer anders! Geen dag is hetzelfde. We hebben British Colombia achter ons gelaten en zitten nu in de staat Alberta. Daardoor zitten we nu ook in een nieuwe tijdzone en hebben we ‘slechts’ 8 uur tijdsverschil met Nederland.

's Avonds pannenkoeken gebakken en ik moet eerlijk zeggen dat ik de Nederlandse pannenkoeken lekkerder vindt dan deze dikke Amerikaanse. Tijdens een potje Yathzee bereikten een dieptepunt... de bodem van de zak gele M&Ms is bereikt en ook die van de bruine komt in zicht. :( (Inmiddels is ook de bruine zak leeg)

De dagen daarna hebben we Jasper verkend en gelukkig hebben we vandaag nog een dag voor dit mooie park en staat daarna Lake Louise en Banff nog op het programma! Daarover de volgende keer meer. De tijd vliegt! Volgende week stappen we alweer in het vliegthuis naar huis :( Voor nu nog een fotolink: https://myalbum.com/album/y8GZgPPwHt72

Tot de volgende keer!

Liefs,

Ceciel (en de rest)

• 07 Oktober 2018 - 16:26

Agnes:

Jaaaaa!

• 07 Oktober 2018 - 16:40

Agnes :

Hallo Ceciel en de rest!!!
    Wat fijn/mooi/prachtig om zo op de hoogte te blijven.
    In korte tijd al heel veel gedaan en gezien.
    Ook weer fantastische foto's! (Geschikt om posters van te maken)
    Geniet deze laatste week er ook nog lekker van en ik wacht weer (on)geduldig op het volgende verslag.
    Xxxx Agnes

• 07 Oktober 2018 - 17:04

Elly:

Hallo Ceciel (en de rest)

Zooo, al weer een week voorbij, zo te zien en lezen hebben jullie het (ondanks de kou) goed naar jullie zin in het prachtige Canada.
    Wat een mooi mutsje heeft Sophie op, een souvenir van Canada?
    Veel plezier nog en dat zal toch ook zonder de M & Ms wel lukken.
    Een WARME knuffel van mij, voor de koude nachten daar.
    Groet Elly

• 07 Oktober 2018 - 17:10

Fien:

Yes you can do it....
    Prachtige foto's....
    Wel berekoud... maar die dus nog niet gezien?!
    En mooi strak blauwe luchten....
    En nog geen chauffeuse op de,foto's..☆♡
    Enjoy the moment... En doeieiei****

• 08 Oktober 2018 - 07:54

Mnq:

Hello sweeties,

Dat is wel toepasselijk na zoveel kilo's M&M. Alhoewel had ook Hello veelvraten kunnen zijn. Maar we houden de motto van Agnes in stand wees lief voor elkaar. Geweldige mooi natuur geloof gelijk dat t niet verveeld. Het aftellen naar t eind van jullie vakantie al weer ingezet en hier juist het tegenovergestelde...
    Enjoy till the last moment.

Kuzzz
    Ahmed en Monique

• 08 Oktober 2018 - 09:38

Erna:

Dan wel het einde van de M&M, maar nog niet van de reis

• 08 Oktober 2018 - 09:47

Niet de gehele reactie .

• 08 Oktober 2018 - 09:52

Erna:

Weer niet het hele stukje. Lijkt of er maar een regel tegelijk te kan, of emo's de boel afsluiten?? Nog 1 x dan zonder emo's
    Dan wel het einde van de M&M, maar nog niet van de reis.
    Wederom blije gezichten en fraaie (ver) gezichten. EN ..... de joekelse camper
    Neem het er nog ff van!

• 08 Oktober 2018 - 12:59

Monique, Alkmaar:

BREATHTAKING PICTURES!!!!
    Dat wordt t.z.t. een super mooi fotoalbum!
    Maar eerst op weg naar Banff, heb je genoeg fotorolletjes bij je? :-)

Veel liefs en plezier, P en M

• 09 Oktober 2018 - 14:00

Danielle:

Leuk verhaal Cis en grappig om jouw kijk op onze reis te lezen! Uiteraard ook prachtige foto’s, maar we weten allebei dat het in het echt nòg mooier was, ;-)
    Besneeuwde kusjes

• 09 Oktober 2018 - 16:26

Edwin:

Hey zus (en de rest :)),

aangezien ik het vorige verhaal tijdens het werk heb gelezen kon ik het niet maken om dat bij deze ook te doen. Ook kon ik het na het lezen van de vorige niet meer maken om ook in de baas z'n tijd nog te reageren, dus dat doe ik nu vanaf de bank met de voetjes omhoog en een (goede) bak koffie naast me.

leuk om alles te lezen en om de foto's te zien. ziet er goed uit, vooral de muts van Sophie!

veel plezier nog komende dagen en tot volgende week bij de stamppot ;)

groeten,
    Edwin

• 09 Oktober 2018 - 16:42

Mariëlle :

Hai Ceciel en reisgenoten,
    Wat leuk om jullie belevenissen te lezen :-)
    Heel veel plezier samen!
    Liefs Mariëlle, David en Nolan