The perfect wave is out there. Go find it! - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Ceciel Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu The perfect wave is out there. Go find it! - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Ceciel Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu

The perfect wave is out there. Go find it!

Door: Ceciel

Blijf op de hoogte en volg Ceciel

09 November 2016 | Ecuador, Puerto Ayora

Bueno allemaal,

Eigenlijk wou ik als titel "The best surfer out there, is the one having the most fun" doen, maar helaas was die te lang! :( Ik weet namelijk zeker dat die titel goed bij mij past! :) Het vorige verhaal is pas een paar dagen geleden, maar nu alweer een update aangezien we vanavond met een cruise de Galapagos eilanden gaan verkennen. Daar hebben we ontzettend veel zin in!!

We waren dus in Cuenca aangekomen en hebben een taxi genomen naar het hostel waar ze helaas geen plek meer hadden. Gelukkig hadden we om de hoek een ander hostel gezien dat er gezellig uitzag en daar hadden ze wel plek. Een grote tweepersoonskamer met privé badkamer. Nice! Omdat we (afgezien van 26 m&m’s per persoon en een halve mueslireep) nog niet geluncht hadden, zijn we naar het restaurantje van het hostel gegaan en daar hebben we een heerlijk stuk cheesecake besteld. Op Monique haar verjaardag! Wel een dag te laat, maar smaakte er zeker niet minder om! ;) Daarna even door de stad gewandeld op zoek naar een camera voor Daniëlle. Al snel kwamen we tot de conclusie dat ze hier vooral oudere modellen hebben (dat hadden we op zich wel verwacht) en de voor de nieuwere modellen betaal je hier $900,- terwijl je in Nederland € 250,- voor dezelfde camera betaalt. Hmm, oké, laat maar zitten! Het was feest in de stad en daarom waren er wat optredens. Nadat we hier even kort gekeken hebben, zijn we op zoek gegaan naar een restaurantje. We hadden beide niet veel honger, dus kwamen we bij de grote groene M uit. De Mickeys :) 's Avonds lagen we er al op tijd in.

Donderdag 3 november zijn we na het ontbijt de stad in gegaan. Geheel onverwacht kwamen we een parade tegen (het bleek de verjaardag van Cuenca te zijn). Allemaal mooi aangeklede mensen van jong tot oud, prachtige wagens, muziek en dansgroepen. Leuk! Even staan kijken. Ineens sprong er een jongen van de wagen en bracht me een bakje met eten. Lekker! :) We zijn de optocht tegemoet gelopen en hebben veel foto’s gemaakt. Stukje doorgelopen zodat we bij een marktje en 2 kerken uit kwamen en… een gelateria! Het was erg warm, dus een ijsje ging er zeker wel in. :) De rest van de dag Cuenca doorgelopen en veel foto’s gemaakt van voornamelijk kerken. Het lijkt wel of er op elke hoek een andere kerk staat. Anders van vorm, grootte en kleur, maar allemaal mooi! Onderweg kwamen we nog een grote groente, fruit, vlees en noten markt tegen. Dat blijft toch een apart fenomeen. Supermooi die fruitkramen, al die felle kleuren fruit springen je tegemoet. Maar die varkens(koppen)…. Daar heb ik dan wat minder mee :S. Rond lunchtijd weer een restaurantje gezocht en daar een ‘ontbijt’ gekozen. Was goedkoper en lekkerder dan de lunchbroodjes en toen we ook nog eens meergranenbrood kregen kon ons geluk helemaal niet op! Met een volle buik naar een marktje gelopen en toen het begon te regenen snel een winkel ingedoken. Daar zag ik een leuk shirt hangen en na enige twijfel dacht ik ‘Ik neem ‘m mee’. Bij de kassa bleek dat er geen kaartje aan zat. Wat enorm lastig was volgens de verkopers. Of ik echt geen ander shirtje wilde uit dezelfde stapel met dezelfde prijzen… Euhm, nou nee?! Deze en anders niet. Na 10 minuten kreeg ik te horen dat dit shirt niet in het systeem stond, er geen kaartje aan hing en daarom niet verkocht kon worden. Hahaha, oké… dan niet! Inmiddels was het gelukkig weer droog en konden we de stad verder bewandelen. Nog meer kerken gezien en uiteindelijk naar een boekwinkel gegaan zodat we een boek konden omruilen en we voor een klein bedrag een ander leesboek mee terug konden nemen. Hebben we weer wat te lezen op de Galapagos. Langs de rivier was nog een Craft & Arts markt, nog even gekeken en daarna weer naar het hostel gegaan. Daar hebben we een hostel voor Montanita en de Galapagos geboekt en daarna zijn we uit eten geweest in een zeer lokaal restaurantje. Gezellig tussen de Ecuadorianen taco’s en nacho’s gegeten. Overdag hadden we in een ander restaurant een aparte laagjes taart gezien waar we beide erg nieuwsgierig naar waren, dus zijn we voor het toetje daarheen gegaan. Het was inmiddels Nederlandse tijd 4 november, dus geproost op Edwins verjaardag onder genot van ons Argentijnse Dulce de Leche laagjestaart. Lekker!!!!

Cuenca is niet heel groot en we hadden eigenlijk wel gezien wat we wilden zien, dus besloten we vrijdag 4 november toch maar om door te reizen. Op naar Montañita aan de kust van Ecuador. We hadden een enorm lange busrit voor de boeg. Van Cuenca naar Guayaquil (4 tot 5 uur) reden we door het nationale park Cayas. Supermooi uitzicht en op een gegeven moment reden we boven de wolken. Dat was helemaal tof! Ineens werd de bus aan de kant gezet en zagen we tientallen militairen staan (helaas geen foto Monique, leek me niet het juiste moment ;)). Hmm, oké? We moesten allemaal de bus uit en ook onze handbagage moest eruit. We hadden geen idee wat er aan de hand was, maar gelukkig sprak één van de passagiers Engels en legde uit dat ze op zoek waren naar wapens. Die werden niet gevonden en zo konden we na een korte stop doorrijden naar Guayaquil.

Het busstation in Guayaquil is echt enorm!! Er vertrekken meer dan 1000 bussen per dag naar bestemmingen door heel Ecuador. Bizar! We hebben tickets gehaald voor Montañita en zo konden we een uur later doorreizen. Top! De rit naar Montañita ging snel. Toen we in de buurt kwamen, schrokken we eerlijk gezegd van de armoedige en de oude staat van de grauwe huisjes in de plaatsen waar we doorheen gingen. O.M.G., laten we hopen dat Montañita beter is! Dat bleek gelukkig zo te zijn! Al klopte het plaatje dat we van Montañita hadden totaal niet. Het was er suuuuuuper druk en een lawaai van jewelste. We dachten meer aan een laidback surfplaatsje. Later bleek dat dit DE vakantiebestemming voor Ecuadorianen is en aangezien dit het laatste weekend van de vakantie was, was het knetterdruk en zijn alle prijzen omhoog geschroefd. Aha, dat verklaart het. Ook wel weer gezellig die drukte! Het hostel viel echt enorm tegen. Was op zich een prima hostel, maar we hadden zelf hogere verwachtingen aangezien deze beoordeeld werd met een 9,2. Niet dat wij van die luxepaarden zijn, maar een 6je was meer op zijn plek geweest. Anyway, we hebben onze pret er niet door aten drukken en zijn op zoek gegaan naar wat (betaalbaar)e eten. Het werd (wederom) een burger van de straat en verse ananas toe. Later die avond vanuit de hangmat de site geüpdate.

Zaterdag 5 november werden we (na een niet al te beste nacht) vroeg wakker. Er sliep een gezin bij ons op de kamer, ze hebben ’s nachts hun zoontje in bed gelegd en vervolgens zijn de ouders weer op stap gegaan. Dat jochie werd dus om 4 uur wakker en jammerde om zijn moeder. Arm kind! Een kamergenootje (Carly) ontfermde zich over dit jochie en legde hem weer in bed. Een kwartier later ging hij weer zijn bed uit en werd toen door de nachtportier naar zijn bed gebracht…
We hebben even een korte strandwandeling gemaakt en na het ontbijt zijn we eerst bustickets naar Guayaquil gaan kopen omdat we hoorden dat zondag vrijwel iedereen zou vertrekken en we natuurlijk wel zeker wilden zijn van een plekje in de bus. We zijn met Carly op zoek gegaan naar een surfschool en daar konden we ’s middags om 3 uur terecht. Eerder was niet mogelijk i.v.m. de getijden. Prima! Rustig aan gedaan, strandwandeling gemaakt tot we niet verder konden en nog even lekker geluncht. Om 15:00 uur was het dan zover! We gingen surfen! Jahoooooeeeee! De laatste keer was 10 jaar geleden in Australië! Na een half uur oefenen op het strand (wat overigens veel bekijks trok, 4 blonde Hollandse mensen en een Amerikaanse). Kinderen werden achter Daniëlle gezet zodat hun ouders een foto konden maken van deze Hollandse schone samen met hun kids. Haha. Niks subtiels aan! Daarna mochten we het water in en bij de eerste de beste golf die me mee nam, lukte het me meteen om op te staan. Zo gaaf! Dit lukte later nog een paar keer. :) Ronde 2 kreeg ik een ander bord waarbij ik veel meer moest balanceren. Even wennen en een heel stuk moeilijker, maar ook daar lukte het een paar keer om te blijven staan. Nice!! Heb me echt prima vermaakt!! ’s Avonds hebben we quiche gegeten in het centrum en zijn we daarna op het terras beland om een cocktail te drinken. Genieten! :)

Zondag 6 november pakten we om 10 uur al de bus naar Guayaquil. Boek uitgelezen en mens-erger-je niet gespeeld. De busrit ging snel en voor we het wisten waren we er al. We hadden een Bed&Breakfast geboekt en deze was echt supermooi, dus daar gaan we na de Galapagos weer heen! Omdat het 35 graden was, hebben we ons eerst maar eens even omgekleed. De eigenaar legde op een kaartje uit waar we wel en vooral NIET mochten komen. We kunnen zo’n 1/3 van het centrum van de stad bezoeken wat volgens hem veilig is (de overige delen worden sowieso zwaar afgeraden) en bij het grootste gedeelte van het centrum wordt na 19:00 uur ook afgeraden daar te zijn. Toen we op straat ook nog eens een local met zijn rugzak op zijn buik zagen lopen dachten we helemaal ‘Oké, hoe crimineel is het hier?’. We zijn eerst naar een koffietentje gegaan en daar hebben we echt een heerlijk stuk taart gehad (Bianca was immers ook jarig geweest ;) en zo verzinnen we elke keer een smoesje om maar weer gebak te eten). Haha. Cheesecake-appeltaart!! Zie foto! Daar bereik ik meer mee dan met een omschrijving van 1000 woorden denk ik ;). Heerlijk! Beetje door de stad gelopen, bij een parkje gekeken en een neppe Go-Pro camera gekocht zodat we onder water foto’s kunnen maken op de Galapagos. De onderwatercamera die we in Nederland gekocht hadden bleek totaal niet waterproof te zijn… :S Na een paar uur surfen heeft deze het zelfs helemaal begeven! ’s Avonds lekker zelf pasta pesto gekookt met eindelijk weer wat groente in ons eten.

Maandag de 7e vlogen we naar de Galapagos eilanden. Daar zitten we nu 3 dagen en het is echt fantastisch! De foto’s van hagelwitte, poedersuikerachtige stranden, schildpadden, leguanen en pelicanen zullen de volgende keer online komen. Hopelijk met nog meer prachtige foto’s die we tijdens onze 8-daagse cruise gaan maken. Vanavond vertrekken we met een luxe boot (voor een backpackers prijs (het onderhandelen ging ons goed af) richting onder andere Isla Isabela. We hebben er echt suuuuuperveel zin in! Hier nog even de fotolink van Cuenca, Montañita en Guayaquil. https://myalbum.com/album/SUFf8UrnxFKP Tot over ruim een week!

Hasta Luego!

Xx Ceciel

• 09 November 2016 - 16:41

Tim:

First

• 09 November 2016 - 16:43

Danielle:

Ha Surf-chick!
    We hebben al een klein voorproefje van de zoute zee gehad, dus laat ons (luze) Galapagos avontuur maar beginnen!
    Zin in!
    Xx

• 09 November 2016 - 16:44

Danielle:

Update je je site een keer op een normale Nederlandse tijd, ben ik nog steeds de eerste.
    Volgens mij is de familie een beetje aan het inkakken... ;-)
    De grote schildpadden van gisteren waren nog sneller, haha

• 09 November 2016 - 16:54

Mnq:

Helloooo,

Hoezo niet t goede momemt? Juist een top moment, ze stonden vast dichtbij en je kon het net zo doen als ze zelf doen. Totaal niet subtiel achter ze gaan staan en foto's maken. :)) Misschien had dit wel een verlenging van jullie vakantie betekent in een 1★ hostel..maar achteraf een spannend verhaal en originele foto's. ;)
    Ok, twijfel zelf ook of ik dat er voor over zou hebben...maar verwacht nu wel op mooi niet subtiele foto's van ecuadoriaanse schone mannen, in burger dan maar
    Succes xx

• 09 November 2016 - 16:59

Agnes :

Hallo Ceciel en Daniëlle
    Niks kakken! Andere prioriteiten

• 09 November 2016 - 17:00

Elly:

Hoi dames,

Het mooie verhaal weer gelezen, nu nog efkes wachten op de foto link van AGNES,

• 09 November 2016 - 17:26

Elly:

Dankzij de supersnelle reactie van jullie MAMS al genoten van de mooie, fleurige, bijzondere, prachtige foto's
    van dit jullie reisverslag.
    Daniëlle dat inkakken valt dus nog wel mee.

• 09 November 2016 - 18:19

Fien:

Ja
    Leuk
    Hier wel een beetje ingekakt
    Tis ook zo plots volop herfst geworden!
    Tegenovergestelde wat op jullie foto's en verhalen is te zien en te lezen!
    Leuk Ceciel de het surfen weer zo'n feest was

• 09 November 2016 - 19:11

Rutger:

Hoi lief,

Ik zit niet in te kakken hoor. Ik werk gewoon door haha. Weer een leuk verhaal en mooie foto's. Veel plezier op de Galapagos en ik verwacht daar wel een bult mooie foto's van.

XXX

• 09 November 2016 - 22:18

Edwin:

Ha zusje en zus :)

Leuk verhaal! Mooi om te horen dat jullie je vermaken.
    Geniet van de galapagos en gooi voor de zekerheid maar eens een paar foto's over de app om me jaloers te maken ;)

• 10 November 2016 - 14:43

Monique F:

Ja sportieve meiden, op surfplank en met fiets en benenwagen! Geniet van het mooie weer, hier zitten de nachten tegen het vriespunt aan. Niet zeeziek worden tijdens de cruise hè. Tenslotte felicitatie's voor alle jarigen, vandaag is oom Frans (van tante Kitty) jarig dus weer gebakdag dames ;-)
    Liefs en groetjes uit Alkmaar.

• 12 November 2016 - 09:23

Erna:

Hoiii,
    Vanuit de Nederlandse vrieskou van jullie prachtig gekleurde foto's 'gesmuld".
    Het varken zat er wel "gezellig" bij, maar voor die prachtig gekleurde groente -fruit-noten markt, zou ik bijna een reisje boeken ;), maar zo te zien aan de smulfoto's doen jullie je te goed aan andere plaatselijke lekkernijen.
    Hoogtevrees speelde even op door die hoge bocht... ieuww.
    Maar door de foto's met de strakke surfpakjes, was ik snel weer bij de les: staat julie echt goed!!
    en waar jullie samen de surfplank dragen, wordt er nog zo... uhm...uh... hoe zal ik het zeggen.....verleidelijk over de schouder gekeken, dat ik nieuwsgierig wordt naar ..............;)

Adios