Hello! Bonjour! - Reisverslag uit Charlottetown, Canada van Ceciel Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu Hello! Bonjour! - Reisverslag uit Charlottetown, Canada van Ceciel Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu

Hello! Bonjour!

Blijf op de hoogte en volg Ceciel

05 Juli 2015 | Canada, Charlottetown

Hello, bonjour!

Zo worden we hier op Prince Edward Island standaard aangesproken. Het Franstalige begon al een klein beetje in de Bay of Fundy. Daar stond gek genoeg alles eerst in het Frans aangegeven en pas daaronder de Engelse vertaling. Raar! Totdat bleek dat in 1600 een Fransman het gebied ontdekte en dat het pas in 1755 door de Engelsen werd overgenomen. De Franstalige mensen hier zijn net als de Fransen in Europa. Ze vertikken het om Engels te spreken. Kleine overeenkomst tussen Canada en Europa dus ;).

Laten we even teruggaan naar maandag 29 juni. We maakten toen de overtocht van Nova Scotia naar New Brunswick en kwamen in Saint John aan. We zijn vanaf de boot direct naar de camping gereden. De eigenaar heeft als motto ‘Happy wife, happy life’ haha. Even de plek bekeken en daarna eerst maar eens boodschappen gedaan. Boodschappen doen in het buitenland vind ik echt een feestje. Van die enorme winkels waar echt alles, maar dan ook alles te krijgen is! Rutger vindt het eerder een verschrikking, dus ik houd me in en in plaats van rustig de tijd te nemen om alles op mijn dooie gemakkie te ontdekken, lopen we in snelwandel tempo door de rijen om zo snel mogelijk bij de kassa aan te komen ;). Op de camping raakten we in gesprek met een Duitse man die al 2 jaar aan het rondreizen is met zijn vrouw. Ze hadden de camper vanuit Duitsland laten overkomen en zijn in Midden Amerika begonnen met hun trip.

Dinsdagochtend heb ik eerst de reacties op de site gelezen. Leuk! Daarna rustig koffie gedronken en ontbeten om vervolgens naar de stad te lopen. Na zo’n 35 minuten kwamen we in het centrum aan en hadden we het bloedheet. Damned, waar is onze korte broek? Via de ‘Old city market’ (stamt uit 1876, dus met recht oud) zijn we naar het visitor center gelopen en hebben we gevraagd wat er allemaal te doen was. Dat resulteerde in een wandeltocht (Harbour Passage) die minstens zo lang was als het stuk naar de stad. Wel een mooie route langs de haven. We kwamen uiteindelijk uit bij de ‘reversing rapids’. Dat is een plek waar 2 stromen tegen elkaar in stromen. De Bay of Fundy staat bekend om zijn getijdenverschil. Op sommige plekken kan dit een verschil van 15 meter in waterhoogte betekenen tussen eb en vloed. Op deze plek stroomt het water vanaf de zee de rivier in en drukt het rivierwater dus terug de berg in aangezien het zeewater meer tegenkracht geeft (snappen jullie wat ik bedoel? (A)) en bij eb stroomt het rivierwater dus de zee in. Was wel leuk om te zien, maar had wat meer spektakel verwacht. We zijn weer teruggelopen naar de Old City Market en daar hebben we in een visrestaurant een heerlijke lunch gehad. Via de oude Victoriaanse buurt zijn we weer naar de camping gelopen. Inmiddels was het prachtig, zonnig en warm weer, dus hebben we onze stoeltjes buiten gezet en hebben we heerlijk in de zon zitten lezen.

Woensdag was het Canada Day en dit wordt in heel Canada groot gevierd! In Hampton (een klein plaatsje zo’n 40 km na Saint John) hadden ze een Canadees ontbijt op het programma staan. Dat leek ons wel wat. Met dat we Hampton inreden en parkeerden bij het park voelden we ons al een beetje bekeken… Zo van ‘wie zijn die mensen die met hun camper het dorp inrijden en wat moeten ze hier?’. We zijn snel de camper weer ingestapt en zijn doorgereden naar Sussex. Daar hebben we heerlijk geluncht! Heerlijke Chai Tea Latte gehad. Hij was echt verrukkelijk, dat heb ik echt in geen jaaaaren zo lekker gehad! Daarnaast had ik iets echt Canadees ‘Poutine’ (wellicht bekend van Masterchef). Heerlijk ongezond, maar oh-zo lekker.

Daarna snel doorgereden naar de Bay of Fundy. Daar hadden we voor 2 nachten een camping gereserveerd, maar omdat onze plannen iets gewijzigd zijn, wilden we maar 1 nacht blijven. Ze hebben echter een annuleringsregeling dat je wijzigingen een week te voren moet doorgeven en dat je anders gewoon de volle pont moet betalen. Ai, slik, kak! Omdat ik op internet wat slechte recensies had gelezen waarin onder andere stond dat de receptioniste ontzettend onvriendelijk was en dat sommigen de camping eigenlijk 0 * wilden geven als dat mogelijk was, kneep ik ‘m wel een beetje toen ik het kantoortje binnenliep. De vrouw bleek echter ontzettend vriendelijk en het was geen probleem dat we maar 1 nacht bleven. Ik kreeg het zelfs nog voor elkaar om de serviced site om te boeken naar een unserviced site. Eigenlijk hadden we ook nog een kortingsbon voor deze camping, maar durfde de goden niet te verzoeken om ook nog eens met dit verzoekje aan te komen. Soms moet je gewoon blij zijn met wat je al hebt. ;)

Een uurtje later zijn we naar de Hopewell Rocks in de Bay of Fundy gereden. Als het eb is, kan je over het zand lopen. Als het vloed is kan je er kanoën. Wij waren er bij eb en hebben dus een stuk gewandeld langs de rotsen die aan de onderkant door het water zo zijn uitgeslepen dat ze een stuk dunner zijn.
Donderdag kwamen we hier weer toen het vloed was. We hadden gereserveerd om te gaan kanoën, maar omdat het miezerde en best koud was, had ik eigenlijk een beetje spijt dat we dit gingen doen. Toen we bij het bedrijfje aankwamen, vinden we iets op over wild water en onzeker of het wel veilig was om te gaan kanoën in verband met de hoge golven en sterke stroming. Ook werd ons verteld dat we nu kosteloos konden annuleren. We keken elkaar aan… Dit was onze kans! Maar toch, stiekem dacht ik… Nu wordt het pas echt gaaf! We krijgen gewoon een wildwaterkano tocht! Jieha, kom maar op!! Rutger was iets minder enthousiast, maar goed… Vaak ben je te bange dus toe dan maar. Het was koud, het was nat, er waren hoge golven en er stond een sterke stroming, maar het was ontzettend gaaf! Ik was daarna wel ontzettend blij met de douche in de camper! :) Begin steeds meer voordelen te zien van deze manier van reizen. Ergens vond ik de camper ook wel een blok aan ons been. Het voelde alsof we beperkte vrijheid hadden, maar begin er langzaam aan te wennen dat het soms ook superhandig is.

Op naar Shediac, de ‘zelfuitgeroepen kreeftenhoofdstad’ van Canada. Hier keken we beide naar uit omdat we graag kreeft wilden eten. Zo gezegd, zo gedaan!We besloten lopend naar het restaurant te gaan. Het zonnetje scheen en het was heerlijk weer. Allebei kreeft besteld en het was echt heel lekker! Ik had een iets uitgebreider menu dan Rutger. Bij mij lagen er naast kreeft ook nog mosselen en chowder (romige vissoep?) op mijn bord. Eerst maar eens even gevraagd wat eetbaar was haha. De staart en de scharen kregen we te horen. En oh ja sommige mensen vonden het gedeelte in de romp ook wel lekker. De serveerster wilde niet vertellen wat het precies was, maar zei vlak voor ze wegliep nog wel dat we het maar open moesten breken en dat we dan wellicht zelf tot andere gedachten zouden komen… We werden nieuwsgierig en dachten aan de hersenen of het orgaanvlees ofzo? We begonnen in ieder geval met de scharen en de staart. Toen we iets verder de romp in gingen pulken, kwamen we bij een korrelig, groen goedje uit… Euhm, is dit de poep?? Ah, laat maar. Ik geloof het verder wel. Haha. De terugweg liepen we een iets andere route en jullie kunnen al wel raden wie ons gezelschap hielden en graag wilden meeliften op onze blote armen, benen en op onze rug. Juist ja. Kanonnen! Rennen geblazen om snel het bospad uit te zijn! Kwam de halve marathon toch nog van pas. ;)

Vrijdag was het tijd om de provincie New Brunswick achter ons te laten en naar Prince Edward Island te gaan. Voordat dat zover was, hebben we een korte stop gemaakt bij Cape Jourimaine. Daar hadden we een prachtig uitzicht over de ‘Confederation Bridge’. We hebben wat foto’s gemaakt en zijn toen de brug op gegaan. Op naar Prince Edward island. Een gedeelte waarvan we horen dat het prachtig is, maar waarvan we zelf denken ‘juist ja, wat is er precies te doen?’.

De volgende update zal hier over gaan. Voor nu nog even de fotolink (het zijn best veel foto’s deze keer). http://www.mijnalbum.nl/Album=HFP6SYJI Zie vooral de foto met het * erachter. De foto is genomen op dezelfde plek, alleen op de een is het eb en de andere vloed.

Liefs,

Als het goed is

• 05 Juli 2015 - 17:12

Elly:

Hoi Ceciel en Rutger,

Ja zo te zien heb je die verslagen en ik Danielle verslagen?
    maar weer up tot date over jullie belevenissen in Canada leuk om het te lezen.
    Jeetje wat een kreeft, dat lijkt nog wel een levende?
    Ja verschil moet er blijven 9 (bedoel hier op de foto van de schoenen )

VEEL PLEZIER NOG
    Lieve groet uit het net regenachtige Raalte van Elly

• 05 Juli 2015 - 17:16

Agnes :

Hoi Ceciel en Rutger
    Heel leuk om weer het verslag te lezen en foto's te bekijken.
    Rutger de volgende keer ook een verslag van jou? Ben benieuwd of jullie de dingen hetzelfde ervaren

• 05 Juli 2015 - 20:24

Fienschutte@het.nl:

Mooie natuur en relaxedl lijkt het; treffen jullie veel buitenlanders?
    Hier was het het weekend van de Stelten en bloedheet
    Vanmiddag stormen en regen en onweer en eindelijk ook koeler.
    Doeieeii*
    Fien

• 05 Juli 2015 - 22:38

Monique / Mama:

Mooi verhaal en prachtige foto's, Hopewell Rocks wel heel bijzonder, hoe kan het dat jouw voeten zo schoon zijn Ceciel? En Rutger's schoenen zo smerig? Heeft hij je gedragen of zo? Attent als altijd natuurlijk ;-)
    En wat betreft kreeft eten: eerst maar even een demonstratie flimpje op you tube bekijken voortaan!
    Veel plezier op het volgende eiland!!!

• 05 Juli 2015 - 22:45

Elly:

Herstel......MISVERSTAND!! zie nu pas dat de eerste Danielle is dus haar helemaal niet verslagen.
    Dacht al wat raar dat ze nog niet heeft gereageerd en in een keer een ingeving (ja zelfs zo laat op de avond nog) om de eerste reactie nog een keer GOED TE LEZEN.
    nogmaals groetjes Elly

• 06 Juli 2015 - 09:24

Danielle:

Goedemorgen!
    Wat een belevenissen weer! Dat 'wild water kajakken' lijkt me ook wel super stoer hoor :-)
    De foto's zien er weer mooi uit, al is Rutger wel wat meer fashionable op die ene foto (wandelschoenen winnen het altijd van teva's) ;-) hihi
    Geniet er nog van, neem lekkere lange douches en.... Een eigen wc hebben is toch ook een groot voordeel van een camper (tenzij Rutger net geweest is en je nog een hele lange rit te gaan hebt. *evil laugh*)
    Xxxx

• 06 Juli 2015 - 11:30

Mariëlle:

Hai Ceciel en Rutger,

Wat een belevenissen weer! Leuk om jullie trip zo te kunnen volgen.
    Veel plezier!!

Groetjes Mariëlle

• 06 Juli 2015 - 16:48

Shar:

Mooi verhaal weer hoor. Dat van de kano's is helemaal stoer. Leuk hoor!

• 06 Juli 2015 - 21:05

Astrid:

Heb geen boeken meer nodig, genoeg leesvoer op deze site. Gave foto's! Geniet ervan.

• 07 Juli 2015 - 01:43

Paulien:

He reizigers,

Wat een verhaal weer! Voor de zin ‘Happy wife, happy life’ vind ik toch wel geniaal! Denk dat hij nog op gaat ook.. toch??..

Wat zien jullie veel en wat is alles immens groot! Jammer dat op Canada Day de 'toeristen' toch iets minder welkom waren. Snap dat je weer in je camper bent gesprongen!

En dat kanoën, super gaaf, stoer gewaagd en kikken!!.. haha! En ja, die douche daarna, heerlijk! Handig hé z'n sleurhut met je mee op reis!

Enjoy all of it!.. (of zoiets).. haha!

Liefs Paulien

• 08 Juli 2015 - 01:10

MNQ:

LEST BEST :) tenminste als ik op deze eindpositie blijf staan (gnifl gnifl)

Hello R&C,

Alweer bijna op de helft van de reis..Wat gaat dat snel.
    En Rutger jij nu ook besmet met het reisvirus ?

Geniet er saampies nog maar enorm van..en trakteer ons nog op vele mooie foto's en verhalen.

kuzzz