Same, same, but different - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Ceciel Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu Same, same, but different - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Ceciel Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu

Same, same, but different

Door: Ceciel

Blijf op de hoogte en volg Ceciel

16 Juli 2009 | Vietnam, Nha Trang

“Same Same, but different” is ongeveer de lijfspreuk van de Vietnamese mensen! Echt te grappig! Is het niet “Buy for me, buy for me”, dan hoor je een ander wel zeggen: “Same, Same!” Tja... Andere rare gewoontes zijn (sorry als je net zit te eten): Je toiletpapier mag je hier niet in de wc pot deponeren. Nee, er staat een aparte emmer die gevuld is met wc papier in allerlei poepbruine kleuren.... Je doet die emmer open, er komt een ongelofelijke geur uit, gooit jouw gebruikte papiertje er in en zorgt dat je die deksel er weer heel snel op gooit! ;) Dan mag je de wc met een emmer water “doorspoelen” (of als het luxe is, is het een westers toilet) en kan je eindelijk het toilet verlaten! Er is ook bijna nooit toiletpapier, zo heb ik al eens een pakje zakdoekjes moeten kopen (heb nog nooit zulke dure zakdoekjes gehad)... maar ja, zonder wil je ook niet gaan! Tja, dat snappen ze hier ook wel! :) It's all aout the money. Anyway, verdere rare gewoontes... die zijn er vast wel, maar kan er nu even niet opkomen.

Ik was gebleven in Hue dus! 6 dagen geleden slechts, maar het lijkt een eeuwigheid!! Hue was tof!! Had totaal geen plannen, was helemaal alleen en had ook geen idee wat ik kon verwachten. Ik kom aan in een hostel, check in voor een kamer en zie een papiertje over een fietstocht, ze waren net van plan te vertrekken. Heb gevraagd of ze even wilden wachten, heb mijn tas gedropt en ben met een broodje banaan in de hand op de fiets gesprongen!! Jieha, fietsen in Vietnam is toch wel iets wat je gedaan moet hebben!! De fietstocht leidde ons naar een buitengebied van Hue, lekker weer, prachtig landschap en de mensen een heel stuk vriendelijker! Wat willen we nog meer? Nou, de meest heerlijke Vietnamese White Icecoffee waar ik inmiddels aan verlaafd ben, voor slechts 6.000 dong, das welgeteld 21 eurocent! :) Even een museum bezocht en uitleg gekregen over de bewerking van het land. Na dit alles teruggefietst naar het hostel, gaan lunchen en vervolgens een motorbike gehuurd om de Thomb Tu Duc en de Thien Mu Pagoda te bezoeken. Een gave rit, prachtig landschap en een indrukwekkende Thomb. Deze man (emperior) was zelf vrij klein, maar ze hebben me er een graf neergezet joh! Ook al zijn vrouwen liggen daar begraven, even cultureel gedaan dus!

Toen naar de pagoda is ook weer een verhaal apart, wij wilden naar een 21 m hoge pagoda, dus zijn we op zoek gegaan. Bij de eerste pagoda kregen we uitleg van een vrouwtje die Peter meesleurde en hem vervolgens uitlegde dat elke toren een pagoda is... Hmm... maar dat wilden we niet! Het was wel een interessante pagoda omdat er nog echt monnikken leven! Uiteindelijk is het toch gelukt de 21 m hoge te vinden! Daar waren we met zonsondergang, dus was praachtig!!!

De dag er na ben ik met Nathalie en Jennifer naar de Citadel gegaan, was boeiend, maar niet zo mooi als verwacht. We waren dan ook na een paar uur al terug in het hostel. Drankje gedaan, geluncht en toen was het tijd om mijn site te updaten! :) Haha, 's avond uit eten geweest met alle roomies, een echte girls night out! :) Lachen toch!!

Oke, dan is het nu zaterdag de 11e! Tijd om weer een busreis te maken! :) Op naar Hoi An. Ik zat in een andere bus dan Jennifer, dus hadden we bij het hotel afgesproken. Daar aangekomen bleek ze er volgens de receptioniste wel te zijn en mocht ik naar de kamer. Toevallig kwam ik Tom, Dom en Saahd tegen. Eenmaal in de kamer bleek het Jennifers tas niet te zijn... Dus ben ik maar weer weg gegaan! Via de mail kwam ik er achter dat zij met 2 Briste meiden meegegaan was naar hun hotel... Handig! :( Na een ontzettende zoektocht belandde ik daar ook en waren we weer samen! :) Die dag heerlijk door Hoi An gelopen, wat een geweldige plaats! Ontzettend rustig, fantastische sfeer en gewoon lekker authentiek en het lijkt alsof de tijd stilgestaan heeft! In de middag een drankje gedaan en toevallig kwam Brian (die ik die ochtend in de bus had ontmoet) tegen en hebben we hem uitgenodigd voor het diner. Zo zaten we 's avonds met een grote groep aan tafel. Daarna uitgegaan en in een pub gepoold met Saahd, Tom en Dom. Was een gezellige avond die vrij vroeg afgelopen was aangezien de pubs in Hoi An om half 12 sluiten....!

De volgende dag (zondag de 12e) waren we al vroeg wakker!!! We wilden naar de tailor om kleding te laten maken. De prijzen vielen nogal tegen eigenlijk, dus heb ik het beschaafd gehouden. Een prachtige galajurk, een spijkerbroek en een paar zelfontworpen teenslippers zijn het resultaat. We gingen naar een shop die goed aangeschreven stond. Helaas bleek het geluk met de domme, bij mij ging namelijk alles mis wat er mis kon gaan! Mijn gave baggy broek, bleek 's avonds een ware hobbezak te zijn en heb ik laten ombouwen tot een bootcut jeans... Echt, trust me, het was verschrikkelijk!!! En dan druk ik het nog zachtjes uit. Mijn jurk is (na 3 pogingen) wel echt fantastisch! :) Lijk er heel slank in, dus das sowieso al mooi meegenomen! :) En mijn slippers, die kon ik de volgende dag ophalen... Nou, die waren dus helemaal niet gemaakt!! Grr. Dinsdagavond ging ik weer weg uit Hoi An, dus dinsdagochtend weer naar die winkel, waren ze er nog niet. Of ik over een uur weer wilde komen.. toen heb ik toch wel even vriendelijk doch dringend verzocht dat ik ze NU wilde omdat ik bijna zou vertrekken. 15 minuten later kon ik ze ophalen... Nou, mooi niet dat ze goed waren dus!!! :( Ongelofelijk! Aan het eind van de dag waren ze EINDELIJK wel klaar... fiew!

Tussen de bedrijven door hebben we heerlijk genoten van het strand van Hoi An, de bakery in het plaatsje waar ze de meest heerlijke creamcheese ooit verkopen.... en van de mooie omgeving. Ben 's avonds nog heerlijk een drankje wezen drinken met Nathalie wezen drinken, wat erg gezellig was! Verder... tja, voornamelijk kleding passen, irriteren aan het feit dat de kleding WEER niet goed was en er WEER niet op tijd was.... Tja, niks bijzonders eigenlijk! Tot dinsdagochtend de wekker om 4.45 ging. Jennifer en ik gingen naar My Son, omdat het zooo vroeg was (en de avond er voor niet echt op tijd) heb ik heel eerlijk gezegd niet echt geluisterd naar wat de gebrekkig Engels sprekende gids vertelde... Maar, als ik Tom en Sita mag geloven konden zij het ook niet echt volgen, dus ligt het niet aan mij. ;) Anyway, we waren al om 10.00 terug en de rest van de dag bestond dus uit kleding passen en eten... 's Avonds hebben we de bus genomen naar Nha Trang waar ik nu ben.

Dat ik dit berichtje nog mag schrijven is bijna een wonder... De chauffeur op de nachtbus heeft het gepresteeerd ons 2x bijna de dood in te rijden! Echt ongelofelijk!! Tijdens het wegrijden om 17.30 begon hij met toeteren, dit getoeter heeft tot 3.00 's morgens geduurd!! Terwijl ik lichtelijk sliep werd er ineens heel hard geremd waardoor ik voor in mijn voetenbakje schoot... Naja, het zal wel denk je dan. Even later werd ik bijna mijn bed uit werd geflikkerd omdat we een scherpe bocht maakte. 's Morgens hoorde ik dat we 2x bijna gechrasht waren! De 1e keer had hij een bocht gemist... en de 2e keer reed de bus midden op de weg en de tegemoetkomende vrachtwagen ook... Verdere uitleg is overbodig denk ik?! :( De 2e chauffeur is daarna zoooo boos geworden dat hij het stuur overgenomen heeft! Eindelijk een veilige rit, zonder getoeter! :) Echt, ongelofelijk, ben blij dat ik mijn oordopjes in had en mijn oogmasker voor had! Tjonge jonge, ik weet dat ik graag het avontuur op wilde zoeken in Azië, maar dit had ik niet helemaal bedoeld! :(

Woensdag (gister) kwamen we dus in Nha Trang aan. Ben er nu 2 dagen en moet zeggen dat vooral gisteren heel veel indruk gemaakt heeft! Daarover de volgende keer meer! Anders wordt het berichtje weer te lang! ;) Ging zo goed de laatste tijd!

Voor nu weer even een fotolink:
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAKT7FME

Take care!

x Ceciel

  • 16 Juli 2009 - 15:17

    Monique:

    yesssss firstttt

  • 16 Juli 2009 - 15:23

    Lin:

    Heeey Ciel,

    Hoe krijg je het voor elkaar om zoveel mee te maken;) hihi!! Wel super om te lezen, dat je het zo naar je zin hebt!!!

    xxx

  • 16 Juli 2009 - 15:35

    Tim:

    En wie moet die emmer leeggooien dan
    spoelen ze die dan ook weer leeg in het toilet?

  • 16 Juli 2009 - 17:31

    Danielle:

    En dan ons beschuldigen van vals spel Monique?!?! Hoe durf je ;)!

  • 16 Juli 2009 - 19:54

    Agnes:

    Hoi Ceciel
    Alweer halverwege! Je bent al aan het aftellen. Wat vliegt de tijd en wat maak je veel mee, al wist ik niet dat je je scooter had meegenomen. Ben erg benieuwd naar jou op maat gemaakte kleding.
    Blijf genieten.
    kus mama

  • 16 Juli 2009 - 20:06

    Elly:

    Ceciel, ja ik ben heel blij om je verhaal weer te kunnen lezen na die nachtelijke rit, misschien dat het maar goed was dat je het op dat moment niet doorhad wat er precies gebeurde inderdaad dus een belevenis die NIET voor herhaling vatbaar is.
    Ook weer mooie foto's wat konden ze vroeger toch mooie gebouwen maken. Voor de komende tijd weer veel fun.
    Kus van Elly

  • 17 Juli 2009 - 13:01

    Danielle:

    Nie Hauw!
    Hienja wie, moh corienja!! Chie waj hoi miehoen :D!!
    Milonai hui kingkong :)!!
    Sjon ieng kwa :D:D!!

    Hauwdie!
    Sis ;)

  • 17 Juli 2009 - 15:06

    Alida:

    jeetje, gaaf zeg.
    Ik ga volgende week alleen maar de 4daagse lopen, maar daar kom ik vast ook Chinezen tegen... ;-)

  • 17 Juli 2009 - 15:07

    Alida:

    ow ja, en om er slank uit te zien heb jij die jurk niet nodig hoor...

  • 18 Juli 2009 - 12:07

    Sanne:

    Heey Ceciel,

    Wat leuk om al je belevissen weer te lezen, je maakt echt een hoop mee! Maar goed dat je achteraf pas hoorde van die bijna crashes ;)! Geniet nog even van al het moois daar! Ik ga morgen met Inge een weekje camperen in Luxemburg (spontaan op t idee gekomen, haha)! Tot snel!

    Liefs

  • 21 Juli 2009 - 10:10

    Yvonne:

    Haa leuk verhaal weer. Die wc gewoonte hebben ze hier ook. Mijn papier gaat dus wel gewoon door de pot, want die bak trek ik niet open. En dan maar bak naar bak naar bak aan water erover.. tot het opgelost is.. jah jah asiatische hygiene.
    Waar zijn de picca's van je gala jurk.. ben zo benieuwd!
    Have fun!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ceciel

8 Juli a.s. vlieg ik samen met Daniëlle naar Buenos Aires. Nadat we deze stad bekeken hebben. vliegen we door naar de Iguazu Falls en reizen we via Salta naar de grens met Bolivia. Daar zullen we een meerdaagse tour maken op de zoutvlaktes van Uyuni, gaan we mountainbiken in La Paz en zullen we het Titicacameer gaan bewonderen. We sluiten onze reis af in Lima, maar pas nadat we een 4daagse wandeltocht naar de Machu Picchu gemaakt hebben.

Actief sinds 11 Maart 2009
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 38476

Voorgaande reizen:

21 September 2018 - 15 Oktober 2018

Canada 2018

21 Oktober 2016 - 18 November 2016

Ecuador en de Galapagos Eilanden

24 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Canada

24 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Canada

08 Juli 2013 - 09 Augustus 2013

Zuid Amerika

29 April 2010 - 04 Mei 2010

Ravensbrück

25 Juni 2009 - 05 Augustus 2009

China, Vietnam en Cambodja

13 Mei 2009 - 20 Juni 2009

USA

Landen bezocht: