Good last morning in Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ceciel Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu Good last morning in Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ceciel Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu

Good last morning in Vietnam

Door: Ceciel

Blijf op de hoogte en volg Ceciel

26 Juli 2009 | Vietnam, Hanoi

Johm riab sua!!

Cambodja is the country to be at the moment! Ben niet heel ver van huis, want de laatste dagen en ook de komende dagen reis ik met 3 gezellige Nederlandse mensen. Karina, Rachel en Wilco. Karina en Rachel hebben in Laos hun co-schappen gedaan en Wilco (Rachels vriend) is later gekomen om mee te reizen. Ik had ze al een paar keer gezien in Hoi An en toen in Nha Trang bleek dat we rond dezelfde tijd de border naar Cambodja over zouden gaan heb ik gevraagd of ik dit stuk van de trip met ze mee mocht. Gelukkig mocht dat! ;) Heb de paspoortcontrole gehad, gaat er iets anders aan toe dan op het vliegveld, maar dat lezen jullie zo wel! Even weer beginnen waar ik de vorige keer geeindigd ben!

15 juli kwam ik na een helse rit samen met Nathalie en Jennifer in Nha Trang aan! We hebben de Lonely Planet erbij gepakt en zijn naar het eerste beste hotel gelopen. Bleek een goedkoop hotel te zijn (12 dollar voor 3 personen), maar na het ontbijt besloten we toch maar te verhuizen naar het hostel in Nha Trang, ook al was deze 6 dollar pp. Daar was de hoteleigenaar het totaal niet mee eens, maar omdat we nog niet betaald hadden hebben we gewoon de tassen gepakt en zijn we weggelopen. We wilden graag nieuwe mensen ontmoeten omdat onze plannen na Nha Trang anders zouden zijn. Tijdens het inchecken vroeg de eigenaar of we die middag mee wilden naar een weeshuis. Daar hoefden we alledrie geen seconde over na te denken, tuurlijk wilden we dat! :D Het hostel schenkt de opbrengsten van 1 avond in de week aan het weeshuis en wij zouden dat gaan overhandigen. Omdat het de eerste keer was dat er toeristen meekwamen waren de kinderen natuurlijk laaiend enthousiast! Het was best wel shocking om te zien, al die kinderen, waarvan je bij de kleintjes de pret in hun ogen ziet omdat er blanke mensen zijn die met ze komen spelen (en snoepjes mee hebben), maar bij de oudere kinderen zie je toch duidelijk dat ze heel goed beseffen dat ze in een weeshuis zitten en daardoor verschillen van andere leeftijdsgenootjes.

De oudere kinderen moeten voor de jongeren zorgen, dus als er 1 begint te janken, staat één van de ouderen op... We hebben tikkertje gedaan, Nathalie en ik hebben een optreden gedaan met het Kabouter Plop lied en na een paar uur was het gewoon al weer tijd om te gaan! Dit ging voor een aantal niet zonder tranen, wat ik me goed kan voorstellen aangezien dit echt wel indrukwekkend was! We hebben snoepjes en ballonnen uitgedeeld en de kinderen waren er zoooo blij mee!! Heel bijzonder! 's Avonds zijn we naar een cafeetje gegaan, maar heb het niet te laat gemaakt aangezien ik de volgende dag om 7.00 nuchter en uitgerust paraat moest staan! Eenmaal op de kamer werd het toch nog laat, aangezien we tot 2 uur 's nachts hebben zitten lachen en kletsen, dit tot groot ongenoegen van een Franse mevrouw die ons de volgende dag met haar kat-achtige jank-zangkunsten uit de slaap probeerde te houden... ;) Lang leve de oordopjes! :)

De 16e ging ik duiken!! De laatste duik heb ik in Australië gemaakt, dus dat was al járen geleden! Met de boot gingen we naar een eiland. Na een korte opfriscursus onder water konden we dan echt gaan! Heel gaaf was dit! De 2e duik maakten we bij Madonna Island, daar werd het nog gaver! Grote vissen, waterslangen, een octopus en een cave met 1000en vissen waar wij doorheen gingen zwemmen... Supertof!!! Heb 2x 58 minuten gedoken, maar het leek veel korter! Aangezien Nathalie, Jennifer, Mark en Kate naar de Mud Baths waren, had ik de rest van deze regenachtigemiddag heerlijk voor mezelf! Onder het genot van een ice coffee kwam ik mijn dag wel door! :)

Vrijdag de 17e wilden we eigenlijk met een boottocht mee, maar omdat de weersvoorspelling niet al te goed was (100% regen, maar de hele dag bleef het droog) besloten we zaterdag te gaan. Tegen de middag ben ik in mn uppie naar de Mud Baths gegaan. Eerst douchen, daarna in een modderbad met een Vietnamees gezin! Die vonden het helemaal fantastisch dat er een blonde, blanke dame bij hun in bad zat, want ik werd bijna behandeld als een fotomodel! ;) Dochterlief wilde met me op de foto, daarna het vriendinnetje, de moeder en natuurlijk volgde er ook een groepsfoto! :D Heb vervolgens de modder op laten drogen en de rest van de dag met 4 Engelse studenten doorgebracht. Van terminale baden tot een waterval, van een zacussi (nee, geen jacuzzi) tot een “koud” dompelbad... heerlijk!! Toen ik tegen half 4 in het hostel terug kwam, trof ik de rest uitgeteld in bed aan.... Ze waren er alleen uitgeweest om te lunchen! ;) 's Avonds zijn we met z'n 5en (Lazy Kate, Smelly Nathalie, Mind your Head Mark, Doopey Jennifer & Blondy Ceciel) uit eten geweest, was erg gezellig! :)

Zaterdag hebben we afscheid genomen van Jennifer, misschien dat ik haar nog ga zien in Cambodja. Nathalie en ik werden opgehaald door de organisatie van de “Funky Munky Party-boot”. Met dat we aan boord stappen, zien we toch wel veel Vietnamese families en even hebben we spijt dat we deze tour geboekt hebben. We begonnen met een stop bij een aquarium omdat het ons niet zo heel erg boeide én omdat we er extra voor moesten betalen besloten wij niet te gaan. Na een stukje gevaren te hebben konden we snorkelen, maar het rif was niet zo mooi als tijdens het duiken. Toen Nathalie vervolgens 2 jelly fish spotte zijn we uit het water gegaan. Na de lunch stond er karaoke op het programma, de aanliggende boten vonden het net zo geweldig als onze boot en bleven maar Vietnamese mensen sturen om een liedje te zingen. Wij hadden die Vietnamese muziek al gauw gezien, maar goed... Vervolgens konden we een drankje halen bij de “floating bar”, met z'n allen in een zwemband in de zee! Geniaal! Uiteindelijk een superleuke dag gehad met een groepje Engelse backpackers, waarvan er 2 echt (prettig) gestoord waren en de meest hilarische verhalen hadden!!! 's Avonds heb ik de bus naar Ho Chi Minh City (Saigon) genomen en heb ik afscheid genomen van Mark, Kate en Nathalie... :( De rest zal ik denk ik niet weerzien, maar Nathalie “See ya in the Alps!!” :)

Zondag kwam ik tegen 6.45 aan in Saigon, heb me snel ingecheckt in hetzelfde hostel als Rachel, Wilco en Karina en zijn daarna gaan ontbijten. Zij hadden de tour al uitgezocht en ook een kaartje voor mij besteld zodat ik met ze mee kon. Om 8 uur vertrokken we richting de Tunnels van Cu Chi. Eerst brachten we een bezoek aan de Cao Dai Temple, een soort van kerk/moskee waar ze een combinatie van meerdere religies tot 1 religie gemaakt hebben. Het is o.a. een combinatie van Boeddhisme, Confucionisme en Christendom. Nadat we foto's van het gebouw hadden gemaakt konden we een mis bijwonen. Heel apart om te zien, kan het eigenlijk niet echt goed beschrijven. Daarna gingen we naar de tunnels waarin Vietnamese mensen tijdens de oorlog geleefd hebben! De tunnels zijn 220 km lang en zo ontzettend klein!! Degene die je op de foto ziet zijn voor de toeristen gemaakt en zijn 3x zo ruim als de orginele! Na een inleidend filmpje kregen we een rondleiding door het gebied en konden we zelf de tunnels in! Erg donker, heel erg klein, maar supergaaf om een keer gezien te hebben! Toen we terug waren in Saigon was Kim-My aangekomen, zij is een vriendin van Wilco, Rachel en Karina. Nadat ze even bijgekletst hadden hebben we een 3 daagse Mekong Delta tour geboekt en zijn we naar de nightmarket gegaan om even rond te struinen en een hapje te eten.

Maandag de 20e werden we al vroeg opgepikt om met de bus naar Can Tho te gaan. Daar namen we de boot naar verschillende eilanden, waar we een kijkje konden nemen bij een imker, een optreden met lokale zang en instrumenten en een “fabriek” die kokossnoepjes maakt. Via een kleine boot zijn we door een zijrivier van de Mekong gevaren, dit was erg gaaf om te doen!! De Mekong rivier is veel breder dan verwacht, het water is ontzettend bruin, maar de omgeving is erg mooi en groen!! Eenmaal aan wal weer een heel stuk gereden en vervolgens met de ferry naar de overkant van de rivier gegaan. Ingecheckt in het hotel en na een snelle douche de straat op gegaan om echt Vietnamees streetfood te eten. Kim-My heeft Vietnamese ouders, maar is zelf in Nederland geboren, dus een betere gids/tolk konden we niet hebben. :)

De witte deegdingen met een rode stempel die ik al een aantal keer gezien had, maar waar ik me nooit aan had durven wagen moesten er nu echt aan geloven! Het bleek een bapao te zijn die echt ontzettend lekker was! Een suikerdrankje van de kraam ernaast kon er goed bij. Volgens Kim-My (en een aantal andere reizigers) was een eendenembryo toch iets wat je echt geproefd moest hebben... Wilco was zo heldhaftig dit te proberen en Kim-My natuurlijk ook, ik wilde het toch eerst even met mijn eigen ogen zien. 1 foto zegt meer dan 1000 woorden, dus kijk en huiver! Uiteindelijk ben ik gezwicht en heb ik een deel van Kim-My's eendenembryo opgegeten en heel eerlijk gezegd was het nog lekker ook!!! :) Klinkt alleen erg ranzig en zo zag het er ook uit... maar goed, ook weer geprobeerd! Toen we daarna bij een straattentje noodles zaten te eten werden we ongegeneerd door een Vietnamese man aagestaard. Toen Kim-My vervolgens in het Vietnamees aan de vrouw van de kraam om de rekening vroeg, zagen we hem even raar kijken. Helemaal komisch werd het toen Kim-My haar portemonnee pakte en de man in het Vietnamees tegen de vrouw zei “Dat meisje heeft echt een grote portemonnee”. Zij vertaalde het voor ons en dat was natuurlijk erg komisch! :)

Dinsdag de 21e moesten we om 6.30 aan het ontbijt zitten! Op naar de floating market. Hoewel ik een soort van floating market in Thailand in mijn hoofd had, bleek het toch heel anders te zijn! We gingen alleen LANGS de floating market, maar mochten er niet op, want het was te druk met bootjes volgens de gids... Euhm, je hebt toch juist bootjes nodig om een floating market te krijgen of niet?! :( Viel een beetje tegen, het lijkt op de foto's mooier dan dat het in werkelijkheid was! ;) Daarna gingen we naar een bedrijfje dat white noodles maakte, best leuk om een keer gezien te hebben. Toen de gids vervolgens het schema om wilde gooien zodat we niet naar de 2e floating market zouden gaan, maar naar een “whoehoe!!!” bamboe brug en een fruitplantage, kwamen de eerste klachten en niet alleen van ons! Het enige wat hij daarop zei “Stop complaining!!”. Terwijl wij bij een cafeetje zaten, begon de gids bij de eigenaresse van dat cafeetje te klagen dat ze Westerse toeristen ontevreden waren en eigenlijk niet naar de fruitplantage wilden.... Lang leve Kim-My voor deze vertaling!! ;) Echt lachen om iemand bij ons te hebben die Vietnamees spreekt aangezien ik me altijd afvraag wat ze nou echt zeggen!! :) Top!! De bamboe brug was wel grappig, leverde in ieder geval weer leuke Kodak momenten op. De fruitplantage was op de limoenen na aardig kaal....

Na de lunch hebben we afscheid genomen van Kim-My, zij ging terug naar Saigon om daarna haar familie in Nha Trang te bezoeken! Wij gingen met de bus (met weer een geweldig “goede” chauffeur) richting Chau Doc waarbij we onderweg stopten bij een krokodillenfarm. Daarna doorgereden naar Sam Mountain waar we een Pagoda en een boeddha in een cave konden zien. Nadat we in het hotel ingecheckt hadden, zijn we even over de markt gelopen en hebben we een poging gedaan duur uit eten te gaan omdat we van het Vietnamese geld af moesten! ;) 14 euro was de schade! Haha! :) In de hotelkamer heerlijk gezeten, iedereen z'n dagboek bijgewerkt en foto's op de computer gezet. Een relaxte avond waarbij we al vroeg in bed lagen!

Na een “Good Last Morning in Vietnam” begonnen we aan de boottocht naar een fishfarm. Verderop gingen we naar een dorpje waarbij we op de foto konden in traditionele kleding, ook Wilco moest er aan geloven. Een laatste paar souvenirs gekocht om de laatste Dongs uit te geven! Vervolgens verder gevaren naar de grensovergang tussen Vietnam en Cambodja. Het visum konden we krijgen door onze gids $22,- te betalen, formulieren in te vullen en ons paspoort af te geven. Om dit vervolgens 2 uur later met visum terug te krijgen. Even geluncht op de grens en daarna met de boot naar de paspoortcontrole gevaren. Daar kregen we een stempel, waar we alledrie heeel erg blij mee zijn!! :) Dit stuk van de Mekong was wel het gaafst! De mensen die hier wonen, wonen hier omdat ze het zelf willen en niet omdat er toeristen komen aan wie ze geld kunnen verdienen. Ontzettend leuk om te zien hoe enthousiast de kids zijn, ze komen met een grote glimlach en al zwaaiend naar de waterkant gerend om je te zien, ook al zit je in de boot! :)

Terwijl ik dit typ (afgelopen woensdag) heb ik vanaf de grens 1,15 uur achter de rug en zit ik op een hard, houten bankje en begin ik een zere kont te krijgen. Met nog 3.45 uur te gaan op deze boot en nog 1 uur met de bus, maar dan.... dan zijn we ook echt in Phnom Penh!! Aangezien het na deze 3 dagen nog goed klikt tussen mij en de andere 3 en we dezelfde plannen hebben, blijven we nog een tijdje samen reizen! Gezellig, heb er zin in! Inmiddels zijn er al weer een aantal dagen verstreken, aangezien de internetverbinding in Cambodja niet zo goed en niet zo snel is als thuis ;). Het duurde een paar extra dagen om de foto's te uploaden, maar dan zijn ze er ook!

Vergeet vooral de foto's van het eendenembryo niet te kijken, maar doe dit niet als je aan het ontbijten/lunchen/dineren bent.... of gewoon lekker aan de koffie zit met een stuk gebak! :)

http://www.mijnalbum.nl/Album=G84J6R3P

Tot de volgende keer, dan volgen mijn eerste verhalen uit Cambodja!!

Liefs Ceciel

PS. Juab kh'nia th'ngay krao-y! Of te wel... See you later! Over 10 dagen ben ik al weer thuis... Hoe raar is dat!!!

  • 26 Juli 2009 - 06:37

    Agnes:

    Hallo Ceciel
    Wat fijn dat het allemaal toch nog weer gelukt is ondanks de slechte verbinding. Ook de mooie foto`s bekeken (voor het ontbijt.)
    De verkleedpartij, is dat soms al voor jsc kamp? Maar wat fijn dat je je visum daar zo makkelijk kon krijgen.
    Geniet er nog maar van, want de eindstreep komt met rasse schreden nader bij!
    kus mama

  • 26 Juli 2009 - 07:57

    Tim:

    10 DAGEN AL :O:O

    Wat gaat de tijd snel zeg!

    nou ik kijk er naar uit

    nou wens ik je nog veel plezier de nu nog komende 10 dagen!

  • 26 Juli 2009 - 08:01

    Tim:

    Echt Leuk die foto's, maar wat is er nu zo vreemd aan de eendenembryo <

  • 26 Juli 2009 - 08:08

    Elly:

    Hallo ceciel,
    Wat een leuk verhaal weer en schitterende foto"s en ik vind het knap van je om toch die dingen te eten voor jou geldt zeker de regel niet wat een boer niet kent det vrette niet.
    Ik hoef echt niet te zeggen geniet de laatste 10 dagen ook nog want ik weet zeker dat je dat wel doet en ja groot gelijk .
    Groetjes en ja tot gauw dus. Kus Elly

  • 26 Juli 2009 - 10:04

    Martin:

    Hey Ceciel,

    Je maakt wel weer bijzondere dingen mee zeg. Kan me voorstellen dat de weesjes flinke indruk op je maken.
    De foto's zijn erg mooi. Vooral je foto met zo'n mooie hoed. Erg grappig haha. Jammer dat je er geen foto's bij hebt van het duiken. Klonk wel erg gaaf.
    Groetjes, Martin

  • 26 Juli 2009 - 14:06

    Monique:

    hey Niece,

    Nathalie kon wel een zus van je zijn....

    kuzzz Auntie

  • 26 Juli 2009 - 15:10

    Fien:

    Hoi Ceciel
    leuk inderdaad zon Kim_My

    doeii doeii

  • 26 Juli 2009 - 15:57

    Yvonne:

    HA Ceciel,

    Ik lees net dat ik gewoon een paar km van je vandaan ben. Jammer genoeg heb ik je numer niet, anders konden we meeten. Wij gaan morgen Angkor wat bekijken. Ben heeel benieuwd! Leuk verhaal heb je weer gepost:D En gaaf dat je weer gedoken hebt! Ga nu je foto's bekijken.

    Liefs!

  • 26 Juli 2009 - 20:41

    Erna:

    Een eende-embryo, te vergelijken met een kuiken in een ei??, niet dat ik dat ooit heb geprobeerd, maar misschien nog iets voor jou als je weer terug op Hollandse bodem bent:)

    Daaaaan, waar blijf jij????

  • 27 Juli 2009 - 15:24

    Danielle:

    We beleven allebei toch ook wel hetzelfde!! :D
    Jij gaat naar de Vietnamese karaoke, ik naar de zandvoortse;
    Jij gaat duiken in een warme zee, ik in een erg koude;
    De weersvoorspellingen waren bij jou niet goed, bij mij ook;
    Jij probeert Vienamees te begrijpen, ikke Duits;
    jij maakt mooie indrukwekkende foto's, en ik..... tja, niet ;)

    Ach,ergens moet er toch een verschil inzitten :P

    Leuk dat je al weer bijna thuis komt sissie :D

    Xx

  • 28 Juli 2009 - 17:16

    Susan:

    Ha Ciel! Gaaf weer hoor! Het gaat wel echt snel nu, paar daagjes Cambodja, paar daagjes China en dan alweer naar huis.. geniet er nog maar even goed van! Liefs

  • 31 Juli 2009 - 10:23

    Ronald:

    Ik denk, 'even snel het laatste verslag lezen tussen het werk door'... Haha, dat 'even' ging weer niet door :) Erg gaaf al die avonturen! Ben en blijf jaloers op je. Geniet nog even van je fantastische leventje daar!

    Tot snel!

    x Ronaldo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ceciel

8 Juli a.s. vlieg ik samen met Daniëlle naar Buenos Aires. Nadat we deze stad bekeken hebben. vliegen we door naar de Iguazu Falls en reizen we via Salta naar de grens met Bolivia. Daar zullen we een meerdaagse tour maken op de zoutvlaktes van Uyuni, gaan we mountainbiken in La Paz en zullen we het Titicacameer gaan bewonderen. We sluiten onze reis af in Lima, maar pas nadat we een 4daagse wandeltocht naar de Machu Picchu gemaakt hebben.

Actief sinds 11 Maart 2009
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 38486

Voorgaande reizen:

21 September 2018 - 15 Oktober 2018

Canada 2018

21 Oktober 2016 - 18 November 2016

Ecuador en de Galapagos Eilanden

24 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Canada

24 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Canada

08 Juli 2013 - 09 Augustus 2013

Zuid Amerika

29 April 2010 - 04 Mei 2010

Ravensbrück

25 Juni 2009 - 05 Augustus 2009

China, Vietnam en Cambodja

13 Mei 2009 - 20 Juni 2009

USA

Landen bezocht: