De King From Cambodia en de Nederlandse enclave - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ceciel Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu De King From Cambodia en de Nederlandse enclave - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ceciel Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu

De King From Cambodia en de Nederlandse enclave

Door: Ceciel

Blijf op de hoogte en volg Ceciel

31 Juli 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Johm Riab Sua!

Cambodja was/is de place to be schreef ik de vorige keer. Nou, het heeft al mijn verwachtingen overtroffen. Phnom Penh en het Tuol Sleng Museum, de Killing Fields, Temples of Ankor, Sihanouk Ville, mijn reisgenoten die superleuk zijn en waar reis ik nu nog steeds mee reis en als klapper een ontmoeting met Yvonne!!! Cambodja bestond alleen maar uit hoogtepunten! Zo jammer dat dat avontuur alweer voorbij is, maar dan is er vandaag weer een nieuw aontuur in het bruisende Beijing gestart!

De eerste avond in Phnom Penh zijn we lekker westers uit eten gegaan bij de Lucky Burger. :) Verder hebben we die avond eigenlijk weinig gedaan wat we allemaal wel prima vonden! De 23e zijn we 's morgens vroeg opgestaan om naar het Tuol Sleng Museum te gaan. In 1975 is de “Rode Khmer” onder leiding van Pol Pot aan de macht gekomen in Cambodja. Hij heeft de bevolking in 2 groepen verdeeld “The Old People” die geen kennis hadden van onderwijs etc. en “The New People” die wel onderwijs hadden gehad, artistiek of priester waren. In de kleine 4 jaar dat Pol Pot met de scepter over Cambodja zwaaide heeft hij zo'n 1,7 miljoen mensen laten vermoorden, dat is 1/4e tot 1/3e van de totale bevolking! De exacte cijfers zijn nooit bekend geworden aangezien er zoveel mensen zijn die verdwenen zijn zonder dat er ooit een spoor van weer gevonden is.
Er was 1 gevangenis waar mensen werden gemarteld, gevangen gehouden etc. tot ze naar de zogenoemde Killing Fields gebracht werden. In deze gevangenis (die vroeger een school was) is nu een museum gemaakt. Er hangen 1000en foto' s van mensen die sowieso vermoord zijn, verhalen van overlevenden, foto's hoe ze de laatste vermoorde slachtoffers aangetroffen hebben.... Echt zo indrukwekkend, het is gewoon niet te beschrijven eigenlijk. Je loopt daar, je beseft heel goed wat er gebeurd is, maar je kan je er eigenlijk ook geen voorstelling van maken, je kan ook gewoon niet begrijpen hoe iemand zoiets kan doen en dat hij dan ook een heel leger met zich mee krijgt. Ja, het was echt heel erg indrukwekkend!!! Na een paar uur rondlopen moest ik er ook echt weg, pff ik was er echt naar van!

We zijn even bijgekomen voor we naar de Killing Fields of Choeung Ek gingen. Hoewel mijn maag nog niet helemaal bijgekomen was bleek deze toch sterk genoeg te zijn om de 8000 schedels in een stupa te zien. Pff, heel erg bizar! een grote stupa waarbinnen dus 8000 schedels op leeftijd en geslacht geordend zijn! Op zich een mooie manier om te herdenken, maar brr ook erg heftig! We konden er verder rondwandelen en dan zie je al die gaten waar massagraven waren, de boom waar ze de baby's op doodsloegen om ze vervolgens bij de moeder in het massagraf te gooien! Echt gadverdamme!!!

Na al deze terrordingen moesten we allemaal even bijkomen en hadden we tot laat in de middag totaal geen eetlust! We zijn door de stad gaan wandelen en toen we een Starbucks tegenkwamen ging de koffie er wel in! :D Dit keer zonder rainbow of oatmeal raisincookie Daan en Chris! ;) We zijn doorgewandeld en hebben een busticket naar Siem Reap geboekt. Door onze late lunch hadden we geen trek in avondeten, dus werd het een heerlijke reep chocola op de hotelkamer! :)

Vrijdag 24 juli hebben we de bus richting Siem Reap genomen, deze plaats is beroemd om de “Temples of Ankor”. Deze dag zijn we aan het eind van de middag naar Ankor Wat gegaan, dit is het nationale symbool van Cambodja. We zijn er gebleven tot ruim na zonsondergang, dit tot groot ongenoegen van de beveiliging die ons kwam halen om ons weg te sturen! Oeps! Maar, op deze manier is het wel gelukt Ankor Wat zonder mensen op de foto te zetten... en das vrij uniek! :D

Rachel vroeg of de tuktuk bestuurder naar een plek kon rijden waar we voor $1,00 konden dineren! Omdat het eten in Cambodja een stuk duurder is dan in Vietnam hadden we niet verwacht dat het ging lukken, maar zowaar kregen we een kaart onder de neus gedrukt met $ 1,00 voor elk gerecht! Een straattentje waar we echt heerlijk gegeten hebben!!! Superlekker en ook genoeg! Dat ik een echte Groot Koerkamp ben wordt hier wel weer bevestigd! Van ons 4en ben ik toch wel degene die als eerste weer honger heeft, maar gelukkig lust Wilco ook altijd een extra broodje! :) Als we dan gaan ontbijten of lunchen roepen we al “Ik wil MINIMAAL 2 broodjes” ;). Haha. In Cambodja betaal je wel wat meer voor het eten, maar vult het ook erg goed! :) Na het eten zijn we naar de Nightmarket gegaan waar we souvenirs geshopt hebben EN waar we een voetenmassage gedaan hebben. Nu zul je denken: “Wat is er zo bijzonder aan een voetenmassage??”. We moesten onze voeten in een bak steken waar 100en vissen in zwommen! Deze vissen eten je dode huidcellen op! Haha, de eerste 2 minuten lig je helemaal dubbel van het lachen aangezien het voelt alsof er iemand onder je voeten zit te kietelen, maar daarna is het ook wel erg lekker eigenlijk!!! Heel erg grappig! Zie de foto! :D

Zaterdag de 25e gingen we weer naar de tempels van Ankor, dit keer gingen we op de fiets! :) Bij een bedrijfje hadden we onze bustickets geregeld en daar wilden we ook fietsen huren. De man vertelde ons heel erg trots dat hij 1 nieuwe fiets had (dan denk ik dus meteen aan de mooie nieuwe elektrische fietsen van papa en mama)! Hij liep met ons mee en met glinsterende ogen liet hij zien dat deze fiets een EIGEN slot heeft!!! EN.... 3 versnellingen!!! JIEHA!!! Whoehoehoe!! :D Je snapt dat we deze fiets natuurlijk wel wilden!! Haha! De andere 3 fietsen waren, tja hoe zal ik het eens zeggen... compleet met een comfortabel zadel EN een mandje aan het stuur! Haha! :)

Op de fiets naar Ankor dus! :) Je kon er 2 rondjes maken, een kleintje en een grote! Deze dag hebben we de grote van 27 km gedaan! Sportief dagje dus! Dat was sowieso al top! :) We hebben veel verschillende tempels gezien. Ze zijn allemaal zooo groot en hoog en bestaan uit zulke grote stenen dat je je toch afvraagt hoe ze dat in godsnaam gebouwd hebben vroeger in de 12e eeuw! Ook het plafond bestaat uit relief, de muren zijn prachtig gekerfd en ja, indrukwekkend! Zeker ook omdat dit hele gebied alle oorlogen doorstaan heeft, zonder er (veel) schade aan overgehouden te hebben! Wat ik deze dag het indrukwekkendst vond was The Bayon. Een complex met 54 torens met 216 gezichten. Zie de foto's en let op de details!
's Avonds zijn we naar Beatocello geweest. Een Zwitserse arts die hier de laatste 17 jaar 5 ziekenhuizen heeft geopend en het mogelijk maakt dat alle kinderen GRATIS medische hulp krijgen. Hij geeft elke week een optreden met zijn Cello en laat dan ook een indrukwekkend filmpje zien over de opbouw van de ziekenhuizen en hoe het er dagelijks aan toe gaat. Hoewel we hadden verwacht dat er kinderen muziek zouden maken, was het een boeiende avond!

De 26e hebben we rustig aan gedaan, beetje uitgeslapen voor we weer naar Ankor gingen. Dit keer namen we een tuktuk aangezien Rachel ziek was. Het kleine rondje stond op het programma, maar dit kleine rondje bevatte wel de tempel waardoor het me zo gaaf leek naar Ankor te gaan. Ta Prohm, wellicht beter bekend als het decor in de film van Lara Croft. De wortels van de bomen die in de buurt groeien zijn helemaal verweven in deze tempel. Supergaaf om te zien!!!! We waren aardig op tijd terug in het dorpje, dus tijd voor een massage! Een typische Khmer massage voor Karina en mij, nadat we een one size fits all pakje aankregen, kregen we de opdracht “Sleep!!”... Euhm? Sleep? Ik ging op mijn buik liggen aangezien ik op mijn buik slaap, maar nee hoor, moest toch echt even omdraaien. Na een uur waren we helemaal gerekt, gestrekt, geknapt en bewandeld, topfit voor een lange busrit dus! Deze avond stond er een busrit naar Sihanouk Ville op het programma, deze zou slechts 12 uur duren. ;) We waren gewend aan de sleeperbus in Vietnam, maar deze bus was een seater met extra beenruimte. Zijn we net helemaal gesetteld komen er 4 kleine Koreaanse mensen aan die per sé op onze plekken willen zitten omdat dat op hun ticket staat.... zucht!!!! We zijn verhuisd, naar andere plaatsen die ook niet onze plaatsen waren, maar goed de hele bus zat op een plek en iedereen vond het wel prima. Toen ik midden in de nacht door een jongen werd gestoord die nu ineens ook op zijn plek wilde zitten aangezien hij al 4 uur achter in de bus gezeten had en een hele nare plek had EN ik zat op zijn plek volgens het ticket, was ik het zat. Wat had ik zin om met mijn kussen die kerel een plak op zijn kale hoofd te geven (oke, heel eerlijk gezegd had ik liever een houten stok gehad)!!! Grr!!!! Ik had gelukkig één troost, de marteltechniek uit de 2e wereldoorlog werd gebruikt (af en toe een druppel water op iemands hoofd laten vallen tot ie gillend gek wordt) was aanwezig op die plaats... De airco boven mij lekte nogal! :) Ghegheghe! ;)

Maandagmorgen kwamen we aan in Sihanouk Ville (zuidkust van Cambodja), wat een heerlijke plek!! Terwijl Karina en ik een poging gingen doen om een hutje op het strand te vinden, bleven Rachel en Wilco bij de tassen zitten. Nadat we de kust afgestruind waren, hadden we een prachtig 4 persoonshutje op palen op zo'n 30 meter van de zee!! Heerlijk, het vakantiegevoel was direct aanwezig!! Deze dag heerlijk op het strand gelegen, gezwommen (het water is goddelijk van temperatuur!) en genoten van de rust. Aan het eind van de middag is Rachel gaan slapen en zijn Karina, Wilco en ik naar het dorpje gewandeld, dit was iets verder dan verwacht. Het dorpje was ook niet heel erg veel aan, maar het was heerlijk om te wandelen! :) Wel hebben we genoten van een heerlijke Cambodjaanse Oatmeal raisin cookie!! :) 's Avonds uit eten gegaan, op het strand en ook nog eens heerlijk gegeten!!! We hebben onze laptop er bij gepakt en via de msn kwam ik er achter dat Yvonne woensdagochtend in Sihanouk Ville aan zou komen!! Hoe geniaal is dat!!! Dit hadden we beide niet verwacht, maar doordat hun reisschema anders is gelopen door het ongeluk van Kinanya bleken ze ineens in Cambodja te zijn!!! Leuk leuk leuk!!

Dinsdag vonden Karina en ik half 10 wel een mooie tijd om naar het strand te gaan! Wilco en Rachel bleven nog in bed liggen. Na het lekkerste ontbijt van deze hele reis zijn we lekker gaan zwemmen, lezen en hebben we de rest van de ochtend onder de parasol gelegen aangezien in de zon liggen echt TE warm was! 's Middags zijn Karina en ik naar het eind van het strand gelopen, een heerlijke wandeling die we afwisselden met een stukje zwemmen in de zee! Oh echt heerlijk dit!!! Dit is echt puur genieten en vakantiegevoel kweken!!!

Woensdagochtend waren we allemaal al vroeg wakker en terwijl ik me aan het insmeren ben op ons balkon zie ik ineens Yvonne lopen!! Nou dat was een sprintje naar beneden met mijn hele gezicht nog wit van de zonnebrand!! Zooo grappig elkaar hier te zien! Superleuke verrassing!!! De rest van de dag zijn Kinanya en Yvonne bij ons gebleven. Nadat we met z'n 2en een paar uur in de zee geweest waren om eens “even” bij te kletsen, bleken we toch wel enigszins verkleurd te zijn... Oeps! We zijn snel het water uitgegaan, hebben heerlijk geluncht en zijn vervolgens met zn allen het water in gegaan! :) Daarna met z'n allen bij het project gekeken waarbij de straatkinderen schilderijen maken om te verkopen, zodat ze niet hoeven te bedelen op het strand. Je wordt hier namelijk doodgegooid met vrouwen en kinderen die een massage, armbanden, chips, lobster etc willen verkopen. Mannen lopen hier ook rond, maar dan als bedelaars, de een mist een arm, de ander een been, weer een ander is blind en loopt te zingen. Heel zielig allemaal, maar zolang je wat bij die kinderen blijft kopen, blijven zij dit werk doen! Daarom bestaat dat project dus! Het is wel erg vermoeiend om de hele dag “NO THANK YOU” te zeggen, zeker als je 's avonds lekker zit te eten en er loopt om de 4 minuten een bedelaar langs. Heel hard gezegd, maar zolang er een jongetje loopt die zijn haren geverfd heeft, of een vrouw die elke avond andere kleren aanheeft om te bedelen, dan zijn ze niet zo arm! Aan de andere kant weet je ook dondersgoed dat je echt niet mag klagen omdat wij het in Nederland allemaal zo goed hebben! Tja.... harde werkelijkheid!!

30 juli hebben we de bus naar Phnom Penh genomen, waar heel toevallig Nathalie ook is!!! Das gezellig! Kom maar op met de Nederlandse enclave! ;) Haha! Heb een poging gedaan me in te checken, maar eenmaal bij het kantoor van China Southern Airlines bleek dat ik uberhaupt niet op de lijst stond als passagier! :S Hmm.... Gelukkig konden ze het even fixen! Daarna zijn we naar een markt gegaan om wat souvenirs te kopen, hebben we vrij underdressed in een megaluxe toko een koffie gedronken zodat we gratis internet hadden en hebben we voor de laatste keer met z'n 4en genoten van het Cambodjaanse streetfood!!
Terwijl ik mijn tas aan het pakken was, hebben Rachel, Karina en Wilco een paar ballonnen opgeblazen en kwamen ze de kamer binnengestormt met een filmcamera om te vertellen dat er een afscheidsfeestje voor mij was! :) Superleuk!!! Helaas was het dus de laatste avond! Een reis die begon met een tripje naar de Mekong en waarvan het stiekem de bedoeling was mij na 2 dagen weer te dumpen! ;) Maar tja, toen bleek ik zo leuk te zijn dat ze me nog wel 10 dagen wilden hebben! ;) Nee, just kidding. Heb het echt super gehad met Rachel, Karina en Wilco, heb Cambodja gezien op een hele leuke, indrukwekkende en boeiende manier en dit stuk van mijn reis zal me voornamelijk bijblijven! Het plaatje was compleet!

Vandaag ben ik naar Beijing gevlogen, ook weer een avontuur op zich! Haha, ach ja, zo maken we wat mee! :) Nog 5 dagen.... en dan... dan kan ik plannen gaan maken voor volgend jaar. :D

Voor deze keer weer een fotosite:

Tot gauw!!!
Liefs Ceciel

Ps Sorry voor het lange verhaal, maar zo kan ik vast een beetje inkomen voor de pabo door me alvast te verdiepen in de geschiedenis van Cambodja! ;)

• 31 Juli 2009 - 16:05

Elly:

Hoi Ceciel,
    Het blijft allemaal onvoorstelbaar wat je daar ziet en meemaakt wat een verschillende ervaringen neem je toch mee in je bagage en gelukkig kun je die zonder extra kosten meenemen voor de rest van je leven.
    En dan die voeten massage wat lijkt me dat ookleuk om mee te maken (misschien tip voor straks bij jullie thuis in de vijver voor de familie dag) veel plezier nog en je belevenissen met de laatste dagen daar. Groet en tot weerziens in levende lijve op de wesenberg.
    Goede terug reis gewenst.
    Kus Elly

• 31 Juli 2009 - 18:15

Agnes:

Hoi Ceciel,
    Even een korte reactie van mijn kant. Morgen komt de langere versie:
    Erg mooi en indrukwekkend verhaal weer!
    Tot morgen,
    Mama

• 31 Juli 2009 - 18:50

Danielle:

WAT?!! Geen rainbow-cookie!!!! Wat is dat nou? ;)
    Nouja, dat hoorde natuurlijk ook bij je andere avontuur.
    Tijdens je huidige reis doe je weer andere dingen :D! Die vissenmassage bijvoorbeeld! Erg gaaf!! Zijn je voeten nu ook echt dode-cellen-vrij of waren de vissen op dieet ;)?

Tot snel cissie :D!
    Xx

• 31 Juli 2009 - 18:51

Danielle 2:

Mooi bruin koppie heb je trouwens gekregen :D

• 31 Juli 2009 - 19:46

Tim:

Wat voor vissen zaten er in die massage

toch geen kooikarper(tjes)...?

• 01 Augustus 2009 - 10:38

Hoi Ceciel:

Ja, wat een indrukwekkende gebouwen.
    Hoe klein kan een land soms zijn, wel heeeeeeel toevallig dat je Yvonne tegenkwam!
    Geniet daar nog heel even en wie weet geniet je woensdagavond van .....?
    xxx mama

• 02 Augustus 2009 - 07:10

Monique:

heyy,

Wat een geschiedenis en en mooie foto's vooral die een met die wortels en de jump op het strand..
    ene wat die vissen betreft volgens mij zou ik daar stampvoetend in zitten van dat gekietel.LEUKK

Tot gauw meissie
    kuzz

• 02 Augustus 2009 - 20:05

Erna:

Luguber whauw en lachwekkend, Wat een reis, wat een reis!!

Nog een paar visse-eitjes
    tussen je tenen? kunnen we straks met de hele familie schateren.

Tot gauw ziens!

• 02 Augustus 2009 - 20:23

Rachel En Wilco:

Heeey King From Ceciel!

Erg grappig om vanuit Nederland jou reisverhaal door Cambodja te lezen...
    Die Karina, Rachel en Wilco lijken ons erg aardige mensen zeg! Uit de boodschap valt op te maken dat jij die 3 eigenlijk al na 2 dagen wilde dumpen, maar ze bleken toch wel erg leuk ofnie dan ;) haha
    just kidding :D

Wij vonden het errug gezellig! En het had nog best 2 dagen langer mogen duren ;)

Binnenkort maar eens een keer in Utrecht bij de KFC afspreken (als die kook-workshop van Kim-My niets gaat worden ;) Hoewel... kookworkshop en eten + KFC is ook altijd goed toch ;) Komt wel op dat eten :P)

Groetjes vanuit het niet-zo-heel-koude-Nederland

(btw onze vlucht vanuit Bangkok naar Nederland verliep uitermate soepel, maar met een keer of 6 warm eten mogen we überhaupt niet klagen dacht ik zo :P)

xx Rachel en Wilco

• 02 Augustus 2009 - 20:23

Rachel En Wilco:

Heeey King From Ceciel!

Erg grappig om vanuit Nederland jou reisverhaal door Cambodja te lezen...
    just kidding :D

Groetjes vanuit het niet-zo-heel-koude-Nederland

xx Rachel en Wilco

• 02 Augustus 2009 - 20:24

Wilco En Rachel:

mooi dat ons bericht 2 keer is geplaatst ;)
    achjaaaaaaaaaaa hebben we allebei een bericht geplaatst :P

• 06 Augustus 2009 - 14:15

Yvonne:

Ha Ceciel,

De koekjes van de bakkerij in Sihanoukville zijn inderdaad zoooooooooo lekker:P Wij zijn de dag naar je vertrek ff wezen snoepen. Yam!

Lieeeefs

• 06 Augustus 2009 - 14:48

Fien:

Ha ceciel,
    over eten gespoken; bij thuiskomst viel je wel met de neus in de boter nietwaar?!!