Last but not least! - Reisverslag uit Beijing, China van Ceciel Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu Last but not least! - Reisverslag uit Beijing, China van Ceciel Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu

Last but not least!

Door: Ceciel

Blijf op de hoogte en volg Ceciel

09 Augustus 2009 | China, Beijing

Hallo allemaal,

zo daar ben ik dan weer! De laatste keer voor dit jaar! :) Voor de toekomst houd ik alle opties open, maar dat merken jullie dan wel weer! Volgens een website heb ik nu 10 % van de wereld gezien, dat betekent dat ik 90 % nog niet gezien heb... :) http://www.travbuddy.com/widget_map_display.php?id=4312470

De vlucht naar Beijing ging erg snel, in Beijing ben ik met de hypermoderne subway naar het hostel gegaan en daar kwam ik er al heel snel achter dat ik er ook heel gauw weer weg moest! Het matras was zo'n 3 centimeter dik en keihard, er waren geen blanke mensen, alleen Chinese mensen die in het hostel even flink rochelen alvorens deze klodder op de grond uit te spugen en weg te vegen met de voeten... Als ze dan al “netjes” hun klodder wegwerken is het in de plantenbak! :( 's Avonds heb ik met Sara en Sietske (Sara's moeder) afgesproken. Ben heel dapper met de bus gegaan, aangezien dat een stuk goedkoper was dan een taxi en het is natuurlijk part of the adventure!! :) Was erg leuk om toevallig een vriendin in Beijing te ontmoeten! Na een heerlijk (en voor mij luxe) diner hebben we nog even thee gedronken en ben ik teruggegaan naar het hostel.

Zaterdagochtend ging de wekker al vroeg. Ik wilde namelijk van hostel verhuizen! Dit ging echter niet zonder slag of stoot, aangezien de hostels in de buurt allemaal volgeboekt waren! Heb me maar weer ingecheckt in het Chinese hostel... Naja, was ik iig weer een nacht onder de panne! Ben weer naar Sara en Sietske gegaan en daar heb ik een erg luxe ontbijtbuffet gehad! Haha, echt deze 2 dagen heb ik zooo luxe gegeten in vergelijking met de afgelopen 6 weken! Zo erg zelfs dat ik serieus last gehad heb van mijn maag! Helemaal van streek! ;)
In de bus werd ik voorgesteld aan het reisgezelschap waarmee Sara aan het rondreizen was. Dat ik in mijn eentje naar Vietnam en Cambodja geweest was, maakte nogal indruk op deze gezellige, gevarieerde groep! :)

Tiananman Square (het plein van de hemelse vrede) stond als eerste op het programma, voordat we echter zelf konden genieten waren de eerste 10 foto's al gemaakt. Niet van de gebouwen, nee van ons! Op een gegeven moment ben je het gewoon zat en bedek je je hoofd met je hand, of steek je lekker je tong uit! :D Jammer voor die Chinezen als de foto bedorven is! Serieus, als ik geld had gevraagd voor elke foto die iemand van me wilde nemen, dan was ik nu miljonair geweest! Sara kan beamen dat ik echt niet overdrijf!!

Na Tianaman Square gingen we naar de Forbidden City, hier was het zooo druk, echt ongelofelijk! Echt niet leuk meer. Sietske en ik hebben ons er dapper doorheen geslagen. Sara voelde zich niet helemaal lekker, dus die heeft de drukte vermeden. Op sommige plekken werden we echt platgedrukt. Chinezen hebben gewoon echt geen manieren! Sta je daar netjes op je beurt te wachten, komen er Chinezen aan die je gewoon aan de kant drukken en zich ervoor wurmen, of ze beginnen vanuit achterin de rij te pushen zodat je tegen het hek aangedrukt wordt! Anyway, was blij dat ik het even gezien had, maar het was te druk om echt te genieten.
Na de lunch gingen we naar de “Temple of Heaven”. Dit is de ontmoetingsplek van de hangouderen. Groepjes bejaarden zitten hier te kaarten, muziek te maken, te “voetballen” met een veren-bal, etc. Grappig om te zien! :) We hebben lekker rondgewandeld en daarna zijn we teruggegaan naar het hotel. Daar is Sara het bed in gedoken en ben ik met Sietske naar de markt in de Hutongs geweest. Kippen, vissen, fruit alles ligt daar op straat... gelukkig stonk het minder dan een groepje Chinezen bij elkaar! ;) Daarna heerlijk geslapen in het bed van Sietske. :) 's Avonds zijn we naar een restaurant gegaan, waar ze de beste Peking-eend hebben. Tja, moet je dan ook even gegeten hebben als je in Beijing bent! :) Best bizar idee eigenlijk, maar komt weer mooi in het rijtje met eenden-embryo. Eerst het kind, dan de moeder. ;) Was wel lekker, maar heb liever een embryo! :D

Zondagochtend ben ik, nadat ik heerlijk uitgeslapen had, wel van hostel verhuisd!! Wat een verademing! :) Heerlijk, geen gerochel, geen gestink!! Moest er erg aan wennen dat ik weer alleen was! Nadat ik 12 dagen met Wilco, Karina en Rachel gereisd had en daarna meteen met Sara afgesproken had, was ik nu weer alleen!! Heel eerlijk gezegd had ik het ook prima gevonden toen al naar huis te gaan! Maar, zo hield ik mezelf voor, ik kon dit best! :) Dus zo gezegd, zo gedaan. Ben met 2 jongens in een taxi gestapt, zij moesten van hostel wisselen en daarna zouden we een fiets gaan huren. In het hostel raakte ik aan de praat met Julia, een Duits meisje dat al een half jaar in Beijing studeerde en uiteindelijk ben ik met haar op stap gegaan en heb ik het plan met de 2 jongens geschrapt! Lang leve het alleen reizen zonder verplichtingen naar andere mensen! ;) Via de meest bouwvallige Hutongs kwamen we in de meest moderne buurt van Beijing uit!! Ongelofelijk, dit stuk hebben ze platgegooid voor de Olympische Spelen en daarna hebben ze er een supermoderne straat van gemaakt! Check de foto!

Met de bus zijn we naar Quanhai Lake gegaan, daar heerlijk gewandeld, wat een rust! Tot mijn grote verbazing was er een Starbucks aanwezig, je snapt dat ik deze niet over kon slaan! Heerlijk aan de waterkant gezeten voor we naar de Bell en Drum Tower gingen! Daar hebben we een “optreden” gezien, was leuk! Via Hutongs naar een Duits cafeetje gelopen en een heerlijk broodje Camembert gehaald! Heerlijk om weer kaas te eten!! :) Met de bus teruggegaan naar Tiananman Square en daar tussen 1000en Chinezen gewacht tot de zon onder ging en ze de Flag Ceremony uitvoerden. Heb mezelf 2 uur moeten inhouden, aangezien de man achter mij om de 27,38 seconde een rochel in zijn keel had! Echt te ranzig! De Flag Ceremony was wel leuk om een keer gezien te hebben. Alle mannen marcheren in de maat en precies met sunset is de vlag beneden!

Maandag zag ik het weer helemaal zitten! Ik wilde naar de Lama Temple, 798 Art district en het Olympisch Stadion. Toen ik mijn kamergenootje Ocean en later ook Mark tijdens het ontbijt over mijn plannen vertelde wilden ze wel mee. De Lama tempel is een Tibetaanse boeddhistische tempel. Leuk om te zien en erg mooi onderhouden! Er was nog een boeddha beeld van 18 meter hoog, wow, das echt groot! :) 's Middags ben ik met de bus naar het 798 district geweest, een buurt met oude fabriekshallen waar nu kunstenaars hun atelier of winkeltje hebben. Een bijzondere buurt, die ik echt niet in Beijing had verwacht! Aan het eind van de middag zijn we in een shoppingmall beland en terwijl ik even lekker aan het rondkijken was, had ik een stalker... Een verkoper van de winkel nam elke stap in dezelfde richting als ik. Toen ik me om wilde draaien om een andere rij in te gaan, stond ie me dus mooi in de weg! Heel irritant! Ocean komt uit Singapore en spreekt erg goed Chinees, dus vroeg ze zonder pardon aan de verkoper waarom hij “the WHITE person” aan het stalken was! :) Geniaal! Hij lachte een beetje en zei verder niks. Zal wel verdacht geweest zijn, zo'n wit persoon in een niet al te toeristische buurt! Haha! :D

Vlak voordat het ging schemeren kwamen we bij het Olympisch stadion “Bird's nest” aan. Erg gaaf gezicht!! Na 15 minuten werd het stadion echt prachtig verlicht! Veel foto's gemaakt en rondgelopen. Ook het Olympisch zwembad was gaaf om te zien!! Een blauw verlicht “bubbeltjes” gebouw! :) Super!! Ook hier had Ocean weer een leuke vertaling voor me. Ik liep over het plein en een Chinees meisje had me met grote ogen aangekeken en een beetje huiverig tegen haar moeder gezegd “Mam, mam!!! Zij is wit en heeft wit haar, zij is vreemd!!!”. En bedankt! :(

Dinsdag was mijn laatste dag en heb ik mezelf even getrakteerd op het ontbijtbuffet van het hostel. Gezellig gekletst met een Nederlands stel en een Amerikaanse jongen. Hij was net aangekomen en wilde die dag graag met me op pad, maar ik had in de planning souvenirs te shoppen en 's middags baantjes te trekken in het Olympisch bad. Het shoppen wilde ik graag alleen doen, maar met zwemmen mocht hij best mee. Ben naar een westerse winkelstraat gegaan en nadat ik in de supermarkt een voorraad(je) van mijn favo Aziatische nootjes had in geslagen ben ik noodgedwongen kleding gaan shoppen. Had namelijk nog een paar 100 Yuan over! Lang leve de uitverkoop in Beijing! Geniale prijzen, vullen maar die backpack!! :) Haha, nee heb het beschaafd gehouden, wilde namelijk niet extra pinnen om vervolgens geld over te houden.

Bij het Bird's Nest aangekomen zijn we eerst het stadion van binnen gaan bekijken om daarna naar de ingang van het Olympisch zwembad te gaan. Eerst werd onze temperatuur opgenomen, want wie weet hadden we wel de Mexicaanse griep! ;) Toen we het kaartje wilden kopen werd ons naar ons zwemdiploma gevraagd... Euhm? WHAT?! Nogmaals gevraagd, maar ik bleek de vrouw achter de kassa toch echt goed te hebben verstaan. Zonder zwemdiploma mochten we wel naar binnen, maar dan moesten we Y 20,- extra betalen om een zwemles te nemen en zo te bewijzen dat we konden zwemmen. Haha, dacht dus echt niet dat ik weer zwemles ging nemen!! Tjongejonge! Snap het ook wel weer aangezien 99,9% van de Aziatische mensen niet kan zwemmen, maar goed! Laat dan maar zitten! :(

Bij het hostel voor de laatste keer genoten van het Aziatisch streetfood! Heerlijke dumplings voor wel 35 eurocent! :) Heerlijk, heerlijk! Ben aan de praat geraakt met 2 Nederlanders en hebben even een drankje gedaan. 's Avonds mijn tas gepakt en al op tijd naar bed gegaan omdat de wekker op 4.00 stond! Om half 3 werd ik echter gewekt door de geur van een nieuwe kamergenoot. Gadverredamme wat stonk deze persoon! Toen hij er vervolgens 15 minuten over deed om een goede positie in bed te vinden (hij sliep boven mij) kon ik even weer slapen. 3.15 kon ik de geur echt niet meer uithouden en ben ik uit bed gegaan. Heb me aangekleed in de badkamer en toen ik terugkwam in de slaapkamer zat meneer zonder pardon te roken!! Heb eerst maar even voor de zekerheid gevraagd of hij het roken was. Zegt ie “Yes”, dus ik zo “You're not allowed to”, zegt ie met een stalen gezicht “I'm not in America, so I can smoke everywhere I want!” Dus ik weer dat hij niet mocht roken in de kamer en 3 kamergenoten had waar hij rekening mee moest houden en toen ben ik de deur uitgegaan! Echt, ik was kwaad joh! Scheelde dat ik weg ging, maar anders! :) Was dus ook al veel te vroeg in het andere hostel. Ik zou een taxi met 2 Nederlanders delen, dus kon ik nog even met thuis msnen! Ook toevallig!

Bij het vliegveld bleek dat de chauffeur ons af wilde zetten. Y 120,- zou het kosten, maar op de teller stond Y 164,- daar ging ik niet mee akkoord! Heb gezegd dat het 120 moest kosten volgens de receptioniste van het hostel. Nee zegt hij, zij zei 150!! Eerlijk gezegd zei ze dat het 120 Yuan en MAX 150 zou zijn, maar met een rekening van Y 120,- verlieten we de taxi! Dikke doei zeg, altijd die blanke mensen afzetten!! Grr! :( Kon al snel inchecken en heb vervolgens gewacht op het vliegtuig. Gelukkig zat ik naast een Engels gezin, maar zaten er achter mij alleen maar Chinezen en had ik nog 9 uur om rustig afscheid te nemen van de knoflookkgeur en de rochels! ;) Ooh wat zal ik dat niet missen!!! ;)

In Dusseldorf stonden papa, mama en Daniëlle klaar met een spandoek!! Leuk, leuk, leuk!!! Eenmaal thuis was Elly er met een banner en toen was het tijd om de souvenirtjes uit te delen!! :D

Voor de laatste keer de fotolink!
http://www.mijnalbum.nl/Album=OS8IP84R

Heb het heel erg naar mijn zin gehad in Azië, “All alone, maar niet alleen!” Het was leuk geweest nog langer weg te gaan, maar het is ook prima om weer thuis te zijn. Zeker voor herhaling vatbaar! Over een paar weken begint de nieuwe studie en ik heb er echt heel veel zin in er mee te beginnen, lijkt me een goed teken! :)

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de leuke berichtjes op de site, mailtjes en smsjes in de tijd dat ik weg was!!! Was echt heel leuk deze te ontvangen.

Tot gauw allemaal!

Liefs Ceciel

  • 09 Augustus 2009 - 19:00

    Agnes:

    Hoi Ceciel
    Wat jammer dat dit (voorlopig) je laatste reisverslag is, het was altijd leuk om het te lezen wat je allemaal hebt gedaan/meegemaakt!Ja en aan alles komt een einde. Maar dat is ook weer het begin van iets nieuws. Het is natuurlijk ook heel fijn dat je weer thuis bent, de pc zal weer aanmerkelijk minder aan staan.
    xxx mama

  • 09 Augustus 2009 - 19:45

    Elly:

    Ja toch ook nog even reageren op je laatste update van je evenerende reis. Ik vind het een topprestatie dat je het gedaan hebt en fijn dat alles goed is verlopen, en heb genoten van je mooie reisverslagen.
    En leuk om je al weer in levende lijve gezien en gesproken te hebben.
    Liefs Elly

  • 09 Augustus 2009 - 20:00

    Erna:

    Welcome back, welcomeback, welcome back.......
    Gelukkig nog het slot, weten we tenminste zeker dat je goed terug bent!
    Wel benieuwd of je ook heimwee hebt naar iets of wat in Azië en wat heb je het meest gemist van onze eigen Hollandse bodem.
    Lekker smeuïg verhaal the last one.

  • 10 Augustus 2009 - 19:29

    Tim:

    Haa Ceciel
    leuk dat je weer thuis bent
    ik wacht al af op je volgende reis voor de volgende reacties

    ik zie je binnen kort vast wel weer om de vakantie foto's te komen bekijken!

    tot snel!!!

    Tim

  • 11 Augustus 2009 - 21:58

    Wilco:

    Heey daar eenden eter!
    Wat is er mis met een volwassen eend? Daar zit veel meer vlees aan dan aan het embryo-tje.. Ik zou zeggen doe ze mij samen maar ;)
    En een moedereend legt meestal meerdere eieren hehe ;)

    Maar it's good to be home right?!

    tot snel in de utrechtse KFC :P

  • 15 Augustus 2009 - 07:58

    Danielle:

    Jahoe!! Je blijft de rest van het jaar thuis!!!
    Leuke verhalen heb je de afgelopen maanden voor ons geschreven en hopelijk doe je dat weer met je volgende reis!
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ceciel

8 Juli a.s. vlieg ik samen met Daniëlle naar Buenos Aires. Nadat we deze stad bekeken hebben. vliegen we door naar de Iguazu Falls en reizen we via Salta naar de grens met Bolivia. Daar zullen we een meerdaagse tour maken op de zoutvlaktes van Uyuni, gaan we mountainbiken in La Paz en zullen we het Titicacameer gaan bewonderen. We sluiten onze reis af in Lima, maar pas nadat we een 4daagse wandeltocht naar de Machu Picchu gemaakt hebben.

Actief sinds 11 Maart 2009
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 38486

Voorgaande reizen:

21 September 2018 - 15 Oktober 2018

Canada 2018

21 Oktober 2016 - 18 November 2016

Ecuador en de Galapagos Eilanden

24 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Canada

24 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Canada

08 Juli 2013 - 09 Augustus 2013

Zuid Amerika

29 April 2010 - 04 Mei 2010

Ravensbrück

25 Juni 2009 - 05 Augustus 2009

China, Vietnam en Cambodja

13 Mei 2009 - 20 Juni 2009

USA

Landen bezocht: