Scooter toeter city en Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ceciel Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu Scooter toeter city en Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ceciel Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu

Scooter toeter city en Halong Bay

Door: Ceciel

Blijf op de hoogte en volg Ceciel

04 Juli 2009 | Vietnam, Hanoi

Xin Chào!

Het is ruim een week geleden dat ik aan kwam in Beijing, maar het lijkt zooo lang geleden! Heb inmiddels al zoveel gezien, gedaan en meegemaakt! De tijd vliegt mede omdat ik erg leuke mensen ontmoet heb ik Hanoi en ik daar nu al 5 dagen mee optrek! Dan volgen vanzelf de goede gesprekken en heb ik mijn 1e Engelse grap gemaakt en ik kan je verzekeren.... hij was geweldig! ;)

Hanoi dus... Hanoi is echt een scooter toeter city! Ongelofelijk! Overal waar je kijkt zijn scooters, overal waar je loopt hoor je getoeter! In Nederland gebruiken we de toeter als waarschuwing... Hier gebruiken ze de toeter om te laten weten dat je er aan komt en iedereen uit de weg moet. Ze hebben hier 2 baanswegen die gescheiden zijn door een onderbroken streep, maar meestal worden van deze 2 banen gewoon 3 banen gemaakt.... Tot nu toe heb ik 1 verkeersregel ontdekt die werkt, want veilig en rustig oversteken bij een groen stoplicht zit er niet bij. Je moet je tussen de rijdende scooters doorwurmen en hopen dat ze stoppen, of laten we het zachtjes rijden noemen. De regel “De grootste auto heeft voorrang”, schijnt hier erg goed te werken...?! Tja... Na mijn vorige bericht ben ik na een heerlijke douche met Saahd en Francois (de 2 jongens uit de trein) op pad gegaan, Tom (een vriend van Saahd) was hier al en hij had ondertussen Dom ontmoet. Aangezien Anne alleen reisde en ik haar tegenkwam in mijn dorm ging zij ook mee! Zo hadden we een mooi groepje bij elkaar! Op naar de Ngoc Son Temple, een tempel midden op een groot meer in Hanoi. Leuk om even te zien.
Daarna hadden we honger en besloten we onze eigen springrolls te gaan maken! Dit was erg leuk!! Een heel dun velletje, groente, noodles, vis en verse ananas er op leggen, oprollen, dippen en eten! Lekker!!! Vervolgens zijn we naar “the Old Quater” gegaan waar we tussen 100en kraampjes, 1000en mensen en 10.000en scooters onze weg probeerden te vinden. We hebben lekker rondgewandeld en toen we moe werden zijn we naar het hostel terug gegaan. Tijd voor een powernap en een heerlijke koude douche! 's Avonds gingen Tom en Sita (2 vrienden van Tom en Saahd) en 2 Franse vrienden van Francois ook mee uit eten. We probeerden het voor elkaar te krijgen de dag erna (woensdag) met zn allen een tour te doen, maar dit lukte niet.

Woensdagochtend werd ik gewekt door Tom en Saahd dat we NU wegkonden naar Halong Bay. Snel aangekleed, maar na een half uur bleek dat het toch niet ging lukken. Naja, we waren iig op tijd wakker... We zijn met z'n 7en naar een reisbureau gegaan en hebben een tour geboekt om naar Halong Bay te gaan op donderdag. Heerlijk geluncht in een vrij modern restaurant, daar gaan we zometeen ook weer heen! :) 's Middags moesten we onze treintickets regelen, dus namen we een taxi naar het treinstation. Toen we zagen dat de meter wel heel erg snel omhoog ging waren we erg verontwaardigd en maanden we hem tot stoppen. Bij elke meter dat de auto reed ging die meter met sprongen omhoog! We besloten die 200.000 dong dus echt niet neer te tellen. 50.000 was al te veel, maar we hebben hem dit gegeven en zijn vervolgens gewoon weggelopen. Pff, het is vrij irritant dat je weet dat je continue opgelicht wordt! ;)

Naja, in het treinstation was het kaartjes trekken en na anderhalf uur waren we eindelijk aan de beurt. Tom en ik vonden alles wel prima, ook al moesten we de heenweg naar Sapa op een hardsleeper slapen! Maar Sita en Anne wilden 2 softsleepers.... Op naar het reisbureau dus... Zucht... Tegen 19.00 waren we EINDELIJK klaar en hadden we onze reservering... :S 's Avonds voor het eerst op straat gegeten! De porties zijn hier vrij klein... na het finishen van mijn maaltijd heb ik nog steeds trek...

Donderdag was het dus wel tijd voor Halong Bay. Te laat werden we opgehaald en in een overvol busje zijn we naar Halong City gebracht. Daar zijn we aan boord gegaan en kregen we verse seafood! Errug lekker! Er is ook een Belgisch koppel aan boord en het voelt erg raar om Nederlands te praten! Maar wel weer leuk na een week alleen maar Engels gepraat te hebben! We zijn door Halong Bay gaan varen en na een uur mochten we van de boot af om een cave te bekijken... Nou echt waar, ik liep met de 3 Engelse guys mee en we hebben ontzettend gelachen. De 1e cave vergeleken we met Disneyland zonder muziek! Overal van die lelijke gekleurde lichten... kijk bij de foto's om te zien wat ik het hoogtepunt vond in de 1e cave. De 2e cave was beter! ;)

Ergens in de middag kwamen we aan op Cat Ba Island en hadden we vrije tijd. Samen met Anne ben ik naar het strand gegaan. Heerlijk water, prachtige golven, maar oh zo druk! Na het avondeten wilde de gids dat we naar een pub gingen, maar wij besloten te gaan kaarten in onze hotelkamer. Zo hebben we een ontzettend leuke avond gehad met z'n 7en en heb nog nooit zo veel gelachen op 1 avond! Geniaal.

De gids had ons donderdagavond “vriendelijk” doch dringend verzocht om op vrijdag om 7.00 aan de ontbijttafel te zitten omdat we om half 8 weg moesten. Nou prima, ik iedereen wakker gemaakt (niemand heeft een wekker?!) en ben naar beneden gegaan. Anne en ik moesten vervolgens tot 7.25 wachten op het eten omdat ze pas wilden serveren als iedereen er was... 7.45 was iedereen klaar voor vertrek, alleen was de gids er niet! Komt hij vervolgens doodleuk om 9.00 met een taxi aanzetten! Behalve Saahd en ik had iedereen van onze groep last van een hung-over... haha, grappig!! ;) Tom besloot het nog een stapje erger te maken om in een restaurant met alleen maar Vietnamezen 10 shotjes te doen...

We zijn naar het Nationale Park op Cat Ba gegaan en hebben daar een korte, zware wandeling gemaakt. We moesten ontzettend steil klimmen, maar omdat je je in de jungle waant was het gaaf! Saahd en ik aan kop met de rest ver achter ons! Haha! :) Eenmaal terug in de bus kregen we te horen dat we weer 3 uur vrije tijd hadden om het dorpje te verkennen... tja, daar hadden we niet heel veel zin in, dus zijn we naar het strand gegaan. Dit keer met veel hogere en veel meer golven. Heb geprobeerd te body-surfen en het lukte een paar keer! :)

Aan het eind van de middag mochten we weer aan boord van de boot en mochten we in een baai kanoën. Dom en ik gingen samen, ontzettend gelachen en een goed gesprek gehad. Saahd en Tom waren vrij ver weg, dus hebben we een poging gedaan ze in te halen. Toen we dachten dat het tijd was besloten we maar terug te gaan. Eenmaal in zicht van de boot hadden we een erg boze gids... we waren 90 ipv 45 minuten op het water geweest. Toen wij uitlegden dat we geen horloge hadden antwoordde hij dat we naar de zon hadden moeten kijken! Haha, de zon... tja... We zijn een klein stukje gaan varen en mochten vervolgens nog even zwemmen. Naja, zwemmen, we mochten van de boot in het water springen om er vervolgens snel weer uit te gaan ivm de kwallen in de zee! Dit was wel erg gaaf om te doen trouwens! 's Avonds regende het en ging iedereen op tijd naar bed, behalve Saahd, Tom, Dom en ik. Heerlijk onder een afdakje gelegen en tot in de kleine uurtjes gekletst.

Mijn wekker stond op 6.30, maar toen ik Saahd wakker maakte en het regende ben ik maar weer mn bed in gegaan om na een uur gewekt te worden door onze “oh- zo-vrolijke” gids. Nadat hij ons gewekt had verwachtte hij dat we binnen 2 minuten aan de ontbijttafel zaten, dit redde natuurlijk niemand en dat deed zijn humeur niet echt ten goede! Haha. De vriendelijkheid van de mensen hier valt me echt zwaar tegen!! De beste tactiek door gewoon te glimlachen wordt niet altijd beantwoord... ;) De rest van de ochtend was het gelukkig droog en hebben we heerlijk buiten op het dek gezeten. Na de lunch (weer verse seafood) zijn we met de overvolle bus teruggegaan naar Hanoi waar ik nu in ons hostel zit. We doen alsof we hier slapen, maar tappen gewoon even het internet en stroom af. ;)

Over een uurtje hebben Anne en ik met Tom en Sita afgesproken om de treinkaartjes op te halen, te eten en naar de trein te gaan! Op naar Sapa! Ben erg benieuwd naar de slaaptrein.... mijn 2e treinrit, maar gelukkig ben ik hier niet de enige blanke en Engels sprekende! ;) Ik heb er zin in. In principe blijf ik t/m dinsdagavond in Sapa, maar ik ga zo proberen mijn ticket te verzetten naar maandagavond. Ik wil namelijk graag weer verder reizen met Dom, Tom en Saahd, gewoon omdat het supergezellig is en ik eindelijk eens mee kan doen met de “boys talk” over superhelden ;) Haha! Inside information grapje!! ;) Zij vertrekken vandaag al naar het zuiden, dus loop ik een beetje achter op hun schema! ;) Denk niet dat het lukt om mijn ticket te verzetten... maar we zullen zien! :)

Nog even een fotolink:
http://www.mijnalbum.nl/Album=ABRJSN3L

Tot de volgende keer en bedankt voor alle (internationale) reacties!
Tam Bîet!!

xx Ceciel

Ps Kort berichtje hè deze keer! :)

  • 04 Juli 2009 - 10:11

    Eline:

    leuk ciel!! weet je al hoe deze trein is ingedeeld :P?

  • 04 Juli 2009 - 11:46

    Elly:

    Hoi Ceciel, ja nu een wat snellere reactie. Na een leuke, gezellige warme week in België ben ik inmiddels alweer terug in Nederland. Een week vliegt gewoon voorbij, jij bent niet de enigste die ervaart dat de tijd snel gaat
    Fijn dat alles goed gaat en dat je daar ook weer leuke mensen hebt ontmoet ja en wat een
    ervaringen doe je zo weer op. Ben ook benieuwd of het je lukt om je schema te veranderen, maar dat horen we een volgende keer dan wel.
    Groet en een dikke knuffel vanuit het warme Raalte.

  • 04 Juli 2009 - 16:42

    Agnes:

    Hallo Ceciel,

    Wat fijn dat je na de treinreis weer volop aan het genieten bent. Ja, blijf letten op de kleintjes en je laat je natuurlijk niet afzetten!
    Wat fijn dat je je Nederlands ook weer even op kunt halen.

    Kus mama

  • 04 Juli 2009 - 16:51

    Danielle:

    "ben ik na een heerlijke douche met Saahd en Francois"..... Euhm? Ceciel ;), wat spook jij daar allemaal uit! hahaha :P

    Maar weer een mooi verhaal, leuke foto's en het ziet er inderdaad uit dat je heeeeel veel lol hebt! Ga zo door en geniet!

    Xx je zusje

  • 04 Juli 2009 - 18:03

    Susan:

    Haa Ciel! Leuk verhaal en foto's en super om te horen dat je het zo naar je zin hebt!! Irritant he, dat gevoel de hele tijd afgezet te worden.. Ben benieuwd hoe de treinreis is, gezellig dat jullie samen gaan!
    Liefs!

  • 04 Juli 2009 - 19:15

    Karlijn:

    Heeej meis!

    Klinkt leuk allemaal zeg, en ach, die kleine porties zijn weer eens wat anders dan die Amerikaanse super porties he ;) Erg leuk dat je met zo'n gezellige groep omgaat! heel veel plezier, geniet er van want voor je het weet is het weer voorbij :) hele dikke kus!

  • 05 Juli 2009 - 13:04

    Sanne :

    Heey Ceciel,

    Wat leuk dat je het daar zo naar je zin hebt en al zoveel leuke mensen hebt ontmoet! Heel veel plezier de komende weken, geniet ervan!

    Liefs uit Holland!

  • 05 Juli 2009 - 13:49

    Wendy:

    Hey Ceciel,

    Zo te lezen heb je het prima naar je zin. Geniet er van!!

    x wen

  • 05 Juli 2009 - 13:53

    Monique:

    heyhoi,

    Gaat lekker lees ik houden zo eneuh wie niet wordt afgezet tijdens reizen heeft niet gereist Na poging nr 3 zijn we eindelijk op DE VOGELTJESMARKT geweest zonder vogels alleen puppies in een magnetron gezien tenminste daar leek het op.Geweldig dat je het zo top gaat met jou daarzo. kuzz

  • 07 Juli 2009 - 20:09

    Inge:

    Klinkt goed meis! Veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende verhaal (trouwens, al iets meegekregen over de onlusten in China?? Duurt nog even voor je daar weer bent toch?) Take care!
    Xx

  • 08 Juli 2009 - 21:33

    Tom:

    leuk weer wat van je te lezen!! Toffe foto`s, wat een bijzondere wereld toch..
    Veel plezier nog he!!!

    groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ceciel

8 Juli a.s. vlieg ik samen met Daniëlle naar Buenos Aires. Nadat we deze stad bekeken hebben. vliegen we door naar de Iguazu Falls en reizen we via Salta naar de grens met Bolivia. Daar zullen we een meerdaagse tour maken op de zoutvlaktes van Uyuni, gaan we mountainbiken in La Paz en zullen we het Titicacameer gaan bewonderen. We sluiten onze reis af in Lima, maar pas nadat we een 4daagse wandeltocht naar de Machu Picchu gemaakt hebben.

Actief sinds 11 Maart 2009
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 38486

Voorgaande reizen:

21 September 2018 - 15 Oktober 2018

Canada 2018

21 Oktober 2016 - 18 November 2016

Ecuador en de Galapagos Eilanden

24 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Canada

24 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Canada

08 Juli 2013 - 09 Augustus 2013

Zuid Amerika

29 April 2010 - 04 Mei 2010

Ravensbrück

25 Juni 2009 - 05 Augustus 2009

China, Vietnam en Cambodja

13 Mei 2009 - 20 Juni 2009

USA

Landen bezocht: